Luka - Reworks [FSOLG] EP (Snowstar Records)

Koen Asaert    24 juni 2021

Singer-songwriter & muzikante Luka bracht, iets meer dan een halfjaar geleden, haar debuut album ‘First Steps of Letting Go’ iets uit. Nu brengt ze een nieuwe remix EP, genaamd 'Reworks [FSOLG]', uit met drie reworks van nummers die op haar debuutalbum staan.

Als er iets is wat geboren artiesten onderscheidt van hen die alleen maar bekendheid nastreven, is het de bijna roekeloos te noemen drang naar creatieve vernieuwing. Het is niet de makkelijkste weg die zij kiezen, maar wel veruit de meest interessante en oprechte. Wie de carrière van Lisa Lukaszczyk bekijkt, kan niet anders dan concluderen dat zij zo’n authentiek talent is dat haar eigen muzikale universum aan het schapen is. Geboren in Kaapstad en wonend en werkend vanuit Rotterdam, timmert de singer-songwriter al geruime tijd onder de naam Luka aan de weg, wat uiteindelijk leidde tot de release van haar debuut album ‘First Steps of Letting Go’ in oktober vorig jaar. Dit album werd zeer goed ontvangen door de Nederlandse en Belgische pers.

Without U werd onder handen genomen door Julien Barbagallo, een Franse muzikant die je mogelijk wel kent als de drummer van TameImpala. Al hij heeft ook nog gedrumd in bands als Hyperclean, Thisis thekit, Tahiti 80 en is een van de oprichters van de band Aquaserge. Hij heeft tevens onder zijn eigen naam Barbagallo drie soloalbums en enkele EP’s uitgebracht. Het resultaat is een dromerige popsong waarin Luka's mooie stem centraal staat. 'Without U' blijf ook in deze versie een mooi slaapliedje dat je in geen tijd in dromenland krijgt

Same Song, de tweede remix van deze EP is gemaakt door Wannes Salomé, onder andere bekend als co-producer en bandlid van Klangstof en hij produceerde Luka’s debuutalbum en ook het voor een Edison en3FMaward genomineerde debuutalbum van Nana Adjoa. Zijn rework van ‘Same Song’ combineert Luka’s vocals op prachtige wijze met niets meer dan een piano. Same Song klopt zachtjes op de deur. Vanop de gang horen we Lisa met mooie stem zingen. Als alles continu verandert, is jezelf aanpassen de enige manier om vooruit te komen. Lisa schreef dit nummer voor een paar goede vrienden die vastzaten in een loop, en probeerde zo energie te sturen die hen zou helpen om te ontsnappen aan dezelfde verhalen die ze zichzelf steeds vertelden.

Same Song (Willem Ardui Remix) tenslotte is zoals de naam zegt een remix van de hand van Willem Ardui, Hij is bekend van het hip hop duo Blackwave en zijn samenwerking met Froukje op het nummer ‘Licht & Donker’. met hiphop heeft dit niks te maken, want de remix blijft redelijk trouw aan het mooie, rustige origineel.

Met “First Steps Of Letting Go” bood Luka een uitstekende mix van singer-songwriter en verdroomde electropop. De songs waren als schitterend kleurrijk zand uit een glinsterend dromenland, Ik stelde mezelf zelfs de vraag of het allemaal niet te mooi, te braaf en te perfect klinkt. “Reworks [FSOLG] EP” is een dun gestoffeerde EP die qua stijl en sfeer zeer dicht aansluit op het album. Dus als je van het album geen genoeg kan krijgen of als je een sprookjesachtige muzikale trip wel ziet zitten, dan schaf je best dit EP'tje aan.

Website / Facebook