Ornamentos Del Miedo – Ecos (Solitude Productions)

Koen Asaert    29 juli 2021

Wie naar vrolijke zomers poptoestanden hunkert, laat deze review best aan zich voorbij gaan. Ornamentos Del Miedo speelt namelijk atmospheric funeral doom metal.

“Ecos” is het tweede album van Ornamentos Del Miedo, een project van Spanjaard Angel Chicote, een muzikant die bekend staat om zijn betrokkenheid bij vele Spaanse bands, waaronder Graveyard Of Souls en Mass Burial. Het album bevat goede oude atmosferische funeral-doom metal met een eigen herkenbare sound. Atmosferische keyboardklanken die in duisternis duiken, verstrengelen zich met een grote verscheidenheid aan gitaarriffs en creëren een unieke melodie die alleen inherent is aan Ornamentos Del Miedo. Zes lange tracks scheppen een sfeer voor sombere emoties uit het verleden en heden.

Omega zet de toon met heel mooie maar ook erg deprimerende klanken. Door der wolken schijnt echter een bundel krachtig zonlicht. Het lijkt overigens toepasselijk dat het muzikale mastermand achter deze auditieve kunst Angel Chicote heet. Want de muziek doet je aan duistere engelen denken. Zoals het in het genre hoort sleept de song zich naar zijn einde. Maar eigenlijk wil je niet dat het nummer eindigt en je uit je trance haalt. De titelsong Ecos is het tweede hoofdstuk uit dit zwarte luisterboek. Het nummer drukt je neer in een langzame neerwaartse spiraal en werkt ook erg hypnotiserend. Heridas Abiertas wordt gekenmerkt door sterke onderaardse vocalen, een slepend ritme en een indringend oergevoel. Het nummer lijkt me ook ideaal als begeleiding bij het uitvoeren van rituelen. Animal Que Reza kent een relatief aggressiever geluid, maar ook jankende gitaren, waardoor je het gevoel krijgt van zowel woede als verdriet. Para Que Nada Nos Separe biedt duisternis en licht en is wederom een echt funeral doom pareltje. Inexorable tenslotte sluit het album slepend en slopend, ijlend en mijmerend, in schoonheid af.

Ornamentos Del Miedo brengt op “Ecos” supermooie atmosferische funeral doom waar ik uren naar zou kunnen luisteren. Een aanrader voor liefhebbers van het genre en bovendien ook nuttig als muzikale begeleiding bij rituelen en magische meditatie.