MILDREDA - I Was Never Really There (Dependent Records)

Van Muylem    15 augustus 2021

Mildreda is een Belgisch project van Jan Dewulf uit Oostende, welk ik al zo lang ken dat ik Jan Dewulf nog geweten heb met lang blond haar (van de vorige eeuw dus). Toen werd er nog gesproken over K7’s van Mildrda. Bij het eerste optreden dat ik ooit zag van Mildreda (in het JOC van Sint-Niklaas, de oude locatie) kan ik achteraf zeggen dat het wel wat weg had van The Klinik (maar dan met méér vuur en overgave).

Het kan dan ook geen toeval zijn dat Jan als producer mocht fungeren van het laatste album van Dive. Dirk Ivens (aka mister Dive) was ook de zanger van The Klinik (uit Aalst), al moet je bij zang toch wel even de kentekening maken dat de stem steevast door een machientje ging om er monsterachtig uit te komen: dit laatste komen we dus ook tegen bij Mildreda. Dirk komen we overigens nog tegen op deze eerste harde schijf van Mildreda, waardoor we best kunnen zeggen dat de cirkel rond is!

Soit, laten we goed luisteren naar de muziek! Met Backfire vallen we meteen met de deur in huis: stevige beats, een stem die je haast niet herkent omwille van het vervormen ervan. De muziek klinkt best hard en in combinatie met de vocals heeft het wel iets. Een stevig en prima begin!

Reinvention of Pain: de muziek doet me ietwat denken aan zijn vorige project: Diskonnekted. Je hoort moderne klanken, met een donkere ondertoon en af en toe een agressief gevoel edoch net niet hard genoeg overkomt. Het nummer an sich is zeker niet slecht, maar je hoort nog goed dat hij toch niet volledig afscheid heeft genomen van Diskonnekted en dat is een beetje jammer voor Mildreda waar het net harder en ruiger zou mogen klinken i.p.v. iets te braaf en afgelikt. Anderzijds wil het nummer ook wel wat lonken naar Skinny Puppy, maar ook hier helaas niet hard genoeg. Echoes (feat. Dirk Ivens) klinkt als een gemiste kans voor deze track want niet terecht gekomen op de laatste Dive schijf. Het nummer kent een vrij traag tempo en moet het hebben van de echoënde stemmen en de tekst. Ik kan best begrijpen dat Jan maar al te blij was met dit duet (lees: een persoonlijke droom komt uit). Inner Judgement kent een straffe tekst en dat sleurt het niveau van dit nummer serieus omhoog. Op muzikaal vlak mag het gerust wat harder! Liaisons Dangereuses start als een typisch Cold Meat Industry nummer: ijzig en angstwekkend. An sich is het hierdoor ook één van d emeest opvallende nummers van dit album (in positieve zin). Erased (feat. Numb) is een ander duet. Dit nummer sluit goed aan bij het vorige en klinkt angstwekkend en kil aan met een laagje Raison d’être (luister ook goed naar de zingende paters op de achtergrond). Je kan het het best omschrijven als cold dark ambient industrial landscapes met wat woorden tussendoor. In the Vacuum of Your Mind klinkt als een goede Mildreda met knallende drums en een Wagneriaans gevoel bij de synths. Through the Fire kent enkele haast orchestrale stukjes en is gedragen door de tekst van het liedje. Ook hier valt de drum op. Blame It on the Moon (feat. Cyan) klinkt best synth pop minded en zelfs een beetje catchy. Het is zonder twijfel één van de hoogtepunten van dit album! Van Cyan zijn we nochtans hardere stukken gewoon (THE ETERNAL AFFLICT), maar hier klinkt hij echt goed in zijn nieuwe vorm/stijl! Opposite Choice mengt de typische Diskonnekted sound met een iets hardere drive (Jan’s stem klinkt ook niet zo ver af van zijn voorgaand project). Qua timbre omschrijf ik het nummer als rijk en warm. Dream Machine is het afsluitende nummer en klinkt ook niet meteen happy. De harde tekst hakt er diep in en had hier ook graag wat meer woede en agressie willen horen (het geluid van het brekend glas nog wat versterkt en minder afgelikte synths en computer gestuurde vocals). Ik zeg het niet graag: maar dit nummer klinkt als een gemiste kans: hier zat meer in!

Het mocht iets ruiger, iets harder en met meer emoties (i.p.v. enkel in de teksten ook in de stem en de muziek). Ik ben vooral onder de indruk van de knappe samenwerking met Cyan! Voorts is voor mij de cirkel nu rond: van demo naar eerste echte volwaardige schijf en dat op een groot label! Weer iets wat Jan mag afvinken van zijn Mildreda lijstje!

Bestel het album hier: http://lnk.spkr.media/mildreda-i-was-never-really-there