PESCH – Melba (Apricot Records)

Van Muylem    18 september 2021

PESCH is één van de nieuwe projecten/bands van Red Zebra-zanger Peter Slabbynck. We hebben al iets gehad met een buxus en een voetbaliste/analiste. Deze keer is samen met Sam Claeys (Red Zebra, Der Klinke, Elements e.a.) en Geert 'DJ Chesko' Vandekerkhof (Der Klinke, Story Off, …). Deze maxi is in eigen beheer uitgebracht: de naam van hun eigen label is niet meer dan een typisch voorbeeld van de kenmerkende humor van Peter.

No Handshake gaat over polarisatie, over uitersten, over het noorden verliezen en niets van anderen willen weten. De muziek klinkt lekker retro en zal het zeker maken op de dansvloer (zeker nu het opnieuw mag)! Het doet me ook ietwat denken aan wat hij eerder al met Alk-a-Line presteerde met zijn bijdrage aan het magistrale nummer: Dark Energy! Allicht kreeg hij daar ook de smaak te pakken! Sam’s vocals zijn ook wel leuk om aan te horen: het is duidelijk dat er hier een nieuwe zanger is geboren!

Low Libido zal allicht slaan op het dipje die Peter overkwam toen COVID-19 overkwam. Wie Peter ietwat kent weet dat hij altijd een vat vol energie en bruisende ideeën is geweest. De reclame wereld heeft een pareltje verloren toen hij besloot ermee te kappen! Op muzikaal vlak is het een echte sleper: traag maar met een refrein dat blijft hangen. Het doom sfeertje is echt wel apart. Af en toe doet het me wat denken aan Crystal Waters: Gypsy Women (She’s Homeless), maar dan wel maar héél eventjes en zéér vaag.

Let’s Invade America was het eerste nummer dat ze op de wereld loslieten en het was meteen raak en gaf hen ook de moed en de energie om ermee door te gaan! Ik was alvast meteen verkocht! Het is een lekker catchy en up-tempo elektro nummer. Het is ook het soort van nummer waaraan vaak een gebrek is. Voor mij is dit de grootste parel van deze maxi! Het mixen van de drie stemmen is dan ook geniaal! We horen hier ook weer de best hoge stem van Sam. Een killer track en een must buy track! EBM van de bovenste plank!

What’s Wrong With People klaagt de mensheid aan, e, stelt hen de vraag: wat is er mis met jullie? Oorlog, corruptie, moord, leugens … De punker en verzetsheld in Peter komt weer helemaal naar boven! De muziek is donker en subliem meesterlijk!

Ik hoop dat jullie hebben genoten van de clips? Achteraf gezien had ik gewoon elk persbericht onder elke clip kunnen kleven, maar ik heb beslist om toch nog iets nieuws te schrijven. Ik heb ondervonden dat het soms wel goed is om de dingen wat te laten liggen en met een verse blik te beginnen. Wees vrij om te checken of ik destijds iets anders heb geschreven bij elke clip. Ik heb hen helaas nog niet live aan het werk mogen zien, maar ik heb vernomen dat het dik de moeite is! Ik kijk alvast uit naar nieuw werk en naar hun optreden! Dit was alvast de MAX!

Van de 300 unieke exemplaren maxi (door het druk proces is elke maxi ookecht anders dan de volgende) blijven er nog een handvol over! Je kan ze bekomen via een e-mail naar pesch.ebm@gmail.com. De maxi is ook in een beperkt aantal platenwinkels verkrijgbaar!.