Heideroosjes – Infocalyps (PIAS)

Review:CD-reviews uit BeNeLux
 Koen Asaert    24 september 2021

De coronacrisis bracht voor velen sociale isolatie, vereenzaming en depressie, maar het bracht ook goede dingen zoals de wedergeboorte van de Heideroosjes. De helden van de nederpunk melden zich terug met de EP “Infocalyps”, geïnspireerd door sociale media en de sleur van de coronatijden.

 


Eind 2020 meldde Heideroosjes zich terug aan het front. Met het ziedende '2020, DE TERING' verbraken de veteranen van de nederpunk acht jaar stilte. De song was bedoeld als eenmalige oprisping, die pandemie zou immers spoedig voorbij zijn. Niets bleek minder waar. En om de lockdown te doden en de naderende depressie te verslaan, schreef zanger/gitarist Marco Roelofs vinnige teksten en belde opnieuw zijn bandmaatjes. De therapeutische sessies leverden uiteindelijk 8 nieuwe songs op.

Die verschijnen nu onder de titel 'INFOCALYPS'. Want omgaan met een tsunami van (nep)nieuws bleek het overkoepelende thema. “Door het ontbreken van echt menselijk contact bracht ik uren online door” aldus Marco. “En ik moest opletten om niet verstrikt te raken in de digitale wereld die mijn dagelijks leven volledig beheerste. Nieuwe technieken als deepfake en algoritmes beïnvloeden ons steeds grondiger. Dat besef in combinatie met de onzekere covid-tijd maakt het ontstaan van deze EP mijn antidepressivum. Ik had het nodig”.

 

 

Het album begint met het reeds gekende 2020, De Tering. Het nummer alludeert al meteen op social media. Marco Roelofs heeft het in ziijn gekende stijl over likes en instagram en hoe belangrijk deze voor de moderne mens lijken te zijn. Carnaval en skiën worden aangeduid als de verspreider van het virus. De sociale isolatie als gevolg van de coronamaatregelen leidde bij Roelofs zelfs tot zelfmoordgedachten. De woede-uitbarsting tegen het klotejaar 2020 is dan ook zeer begrijpelijk. Coronagolven en toiletpapierhamsteraars, maar ook stikstof, 5G, drillrap, steekpartijen en onthoofddingen moeten het ontgelden. Dit allemaal stilistisch onderbouwd door een mengsel van nu-metal en punk. Huilie Huilie of hoe zelfbeklag en het slachtoffer uithangen op sociale media tot inspiratiebron dient voor een korte, stevige maar vooral magnifieke punksong. Met Breng Die Blender Maandag Maar krijgen we eindelijk nog eens een goede antikapitalistische punkrocksong met goed gemikte schoten op de Bol.coms en Amazons. Wij Zijn Met Meer! Is een minder duidelijke en voor interpretatie vatbare song. Roelofs lijkt te doelen op de coronarellen in Nederland, maar misschien ook wel op gewelddadige haatdragende groeperingen. En duidt deze aan als verdwaalde zielen waarvoor we nooit zullen knielen.

Titelsong Infocalyps bekritiseert de verslavende, dom makende en manipulatieve social en andere media, dit verpakt in een al even verslavende punkrocksong. Ons Kado Voor De Jeugd vangt aan met een reggaeritme maar schakelt snel over naar punk. Inhoudelijk gaat het over hoe we een verziekte wereld achterlaten aan de jeugd. Ook de jeugd komt aan bod. Nie t enkel door de inbreng van een mini kinderkoortje, maar ook door de jeugd letterlijk een stem te geven over hun visie voor de toekomst van de Aarde. Haatlozing nagelt op rock ‘n’ roll-wijze laffe laptophelden en gefrustreerde toetsenbordridders, die hun bittere gal over social media uitspuwen, vakkundig aan de schandpaal. Kijk het beest in de bek blijkt de meest introspectieve song op deze schijf. Dit betekent echter niet dat Heideroosjes op deze punkrockknaller gas terugnemen.

Conclusie:
“Infocalyps” is een uiterst sterk uitgave van Heideroosjes die terugblikt op het klotejaar 2020, met in de hoofdrollen niet enkel het corona-virus maar ook het walgelijke vergif van social media. Kortom een uitstekende punkrockplaat. Alleen jammer dat het slechts een EP is met 8 tamelijk korte songs, waardoor het enthousiasme tot een vroegtijdige climax komt.
 
 

 

 


Of Mice & Men

Posted by Snoozecontrol on Wednesday, 25 March 2015