Get Ready! – Samen: 25 jaar Get Ready! (Pias)

Van Muylem    30 september 2021

De groep, die in 1995 werd opgericht, was in de jaren ’90 Vlaanderens populairste boyband. Jimmy, Glenn , Koen en J.M. keren terug en hoe! Niet alleen hun grootste hit “Diep” kreeg een remake: alle grootste hits van Get Ready! kregen een opfrisbeurt, 2021 waardig. Al deze songs én een resem tot nu toe op cd onuitgebrachte nummers zijn terug te vinden op het nieuwe jubileum-album “Samen – 25 jaar Get Ready!” dat op 8 oktober wordt uitgebracht door [PIAS], waar het viertal een nieuwe thuis vond. De Single en tevens cover van Boudewijn De Groot: Verdronken Vlinder kennen jullie reeds!

Wie kent dit nummer niet: Diep! Het is de grootste hit van deze (toen) 4 jonge knapen. Zowat alles wat toen via Tien om te Zien passeerde veranderde in een hit. Het catchy refrein, het vuur en de passie waarmee het gebracht werd zorgde voor de rest. Deze nieuwe versie klinkt goed: warmer en voller. Het blijft onmogelijk om hierbij stil te blijven: je moet haast meedoen!

Ik Weet Niet Hoe is een mooie coverversie van een grote hit. Het nummer is vrij recent opgenomen geweest: ter gelegenheid van het 22-jarig bestaan van de groep! Destijds was het een mega-hit voor Benny Neyman. Deze single was tegelijkertijd ook een hommage aan deze laatste, die op dat moment 10 jaar geleden overleed.

Het volgende nummer is een echte vrolijke meezinger: Op. Het nummer is te vergelijken met de grootste hit van Kabouter Plop of zelfs met de grootste hits van K3! Meesterlijk goed en superlekker! Bereid je maar goed voor want het blijft echt wel plakken hoor! Volgende is de meest recente single, de cover van Boudewijn De Groot: Verdronken Vlinder. Het nummer klinkt héél modern, warm en blijft hangen! Maak je klaar om hierop te dansen (je kinderen inbegrepen)!

Laat is één van de vele nummers die ik me nog voor de geest kan halen, samen met hun danspasjes! Vurige muziek, stevig handgeklap en lekker meebrullen! Ook in deze nieuwe versie blijft het een topper! Marjolijn is een andere grote hit, al vroeg ik me af waarom ze er niet meteen een jongensnaam van maakten, gezien het vrij snel duidelijk was dat ze eigenlijk op jongens vielen. Bij Zizo kregen ze destijds een klacht aan hun been vanwege de entourage van de groep, maar later bleek dan weer dat het uit schrik was voor homofobische reacties. Ondertussen weten we het beter en had het eigenlijk wel goed geweest om hier dan nu een jongensnaam van te maken.

Dromen zou evengoed voor K3 kunnen dienen en ik zie hen dit nummer wel nog eens coveren. Op muzikaal vlak klinkt het zoals vele liedjes in de jaren 90 klonken: een goed tempo, goede synths en zachte beats terwijl het refrein vraagt om meegezongen te worden. Het is ook wel leuk om hier meerdere stemmen te horen. Wachten op Jou is een voor mij minder bekend nummer, al ken ik wel het origineel: Right Here Waiting For You (Richard Marx). In tegenstelling tot het origineel is dit geen zacht piano nummer maar eerder een up-tempo “spring maar lekker op en neer” versie. De Allerliefste klinkt zeemzoet en o zo mooi. Het is een vrolijk liedje waarbij je echt wel de vlinders in je buik zal voelen! Wie kan neen zeggen tegen dit nummer?

Happy End verwijst lekker naar een heupwiegende Elvis (ik ben helaas geen fan). Een beetje rocken en heupwiegen kan geen kwaad en zing ook wel lekker mee! Dit nummer klinkt als een leuke spielerei en een goede afsluiter voor een optreden (waarna de bisnummers het overnemen). Sterrenregen is ondertussen een dikke 6 jaar oud en bewijst dat ook de meer recentere nummers goed klinken. De gitaren klinken lekker, net als de andere instrumenten: het is een echt feel good nummer! Wederom is het refrein eentje die lang blijft hangen! Ik snap niet dat dit geen grotere hit is geworden!

Ik Vraag Me Af (feat. Cliffke) bewijst dat ze ook hiphop in hun muziek kunnen integreren! Voor de rest is het een zeemzoet nummer. Een mooie zijsprong! Eén van de nieuwere knallers is Feniks (uit 2017). Het lijkt goed te passen bij hun comeback poging van destijds. De moderne sound klinkt goed en het is duidelijk dat ze in de studio keihard hun best hebben gedaan om hier een machtig nummer van te maken en er een bak pathos overheen hebben gegoten! Het laatste nummer heet Samen. Een sprankelend einde inclusief stevig handgeklap en meezing momenten! Het is een goede keuze om hiermee af te sluiten: zowel op tekstueel vlak als op muzikaal vlak!

Wel: het was best leuk om nog eens in mijn persoonlijke grabbelton te grijpen naar muziek die ik al een tijdje kwijt was. Ik heb ervan genoten (al was niet iedereen in huis hiermee opgezet). Ik hoop dat ze terug wat aandacht krijgen en héél duidelijk uit de kast komen!