Gåte - Til Nord (Indie Recordings/ Suburban)

Koen Asaert    30 september 2021

Met hun nieuwe EP "Til Nord" (Noordwaarts) bereiken de legendarische Noorse folk rockers Gåte een verbluffende transformatie. De band uit Trøndelag, het gebied rond de oude havenstad Trondheim, levert een emotionele, epische collectie nummers af waarin ze enkele van hun eigen klassiekers hernemen en met een nieuw nummer als voorproefje van de grote dingen die komen gaan.

Wat Gåte met hun liedjes heeft gedaan, is zowel adembenemend gedurfd als geweldig om te horen. De eerste single en openingstrack 'Kjærleik' is het perfecte voorbeeld van hoe ze hun geluid opnieuw hebben vormgegeven. Gåte neemt keyboards, elektrische gitaar en rockdrums weg en heeft een archaïsche percussiestijl toegevoegd en akoestische instrumentatie gebruikt. Gunnhild Sundli, wiens uitzonderlijke zang een grote rol speelde bij het katapulteren van de band naar het sterrendom in Noorwegen, heeft een deel van de technische complexiteit van haar zangstijl weggelaten en de nadruk gelegd op folkhouding en expressie. Stilistisch gezien zien we een verschuiving van hun energieke folkrock naar een donkerdere, meer down to earth, Noors-atmosferische traditionele folk.

Het spelen van de oude en de nieuwe versie van Kjærleik back-to-back laat zien dat het origineel een uitstekend stuk blijft, terwijl de herwerking verbaast met zijn frisse perspectief. Beide hebben duidelijk het stempel van "Gåte" en draaien om een traditionele as die een moderne herinterpretatie krijgt. 'Kjærleik' is een nummer dat mensen die van elkaar houden aanspoort om eer, trots en vriendelijkheid te handelen. Het gaat om vertrouwen en de mogelijkheid om jezelf te ontvouwen. Elkaar beschouwen als een geschenk, maar geen aanwinst. Als deze elementen worden vervuld, kan liefde mensen laten bloeien. Evenzo is het een lied dat vertelt hoe beperkend een relatie kan zijn als ondersteunende elementen van liefde afwezig zijn.

Hemnarsverdetis een verhaal over een persoonlijke vete, bloedwraak en de fatale gevolgen van deze motieven. Het feit dat het zwaard schijnbaar een eigen wil heeft, alleen handelt en onophoudelijk doodt geeft op een verhalende wijze weer hoeveel schade bloedwraak kan veroorzaken. Enkel het woord van God heeft de macht om een einde te maken aan deze wreedheden.

Horpa vertelt over nijd, haat, liefde en magie. Het toont aan dat gevoelens die elke mens kent kan leiden tot waanzin en een voedingsbodem kunnen zijn voor het kwade. In bepaalde versie van het verhaal wordt de oudste zuster verbrand op de brandstapel en de jongste zus keert weer tot leven wanneer de harp gebroken wordt.

Rideboll og Gullborg is een moderne kijk op een middeleeuwse ballade die al eeuwenlang in Noorwegen wordt gezongen. In de ballade van Rideboll en Gullborg wordt de koning geïnformeerd dat zijn dochter is ontsnapt met een aanbidder genaamd Rideboll, en de koning verzamelt zijn mannen om hen te achtervolgen. Terwijl ze Rideboll inhalen, begint een strijd waarin Rideboll zowel de koning doodt, de man die Gullborg was beloofd, als zeven van de zonen van de koning. Aan het einde van de slag roept Gullborg Rideboll's naam, waardoor Rideboll een fatale klap krijgt. Zwaargewond reist Rideboll met Gullborg naar huis en ze sterven beiden kort daarna. Rideboll door zijn verwondingen en Gullborg door verdriet.De implicatie dat Rideboll sterft omdat Gullborg zijn naam roept, is fundamenteel voor het verhaal en categoriseert de ballade als een van de bovennatuurlijke volksliederen die het oude Noorse geloof overbrengen dat namen een grote betekenis en mythische krachten hebben.

Til Deg verhaalt over een vrouw die verliefd wordt op een man. Ze zijn echte niet van gelijke stand en hij verlaat haar een ander die meer geschikt is voor zijn status. Ze blijft achter met een herinnering, een klein zaadje dat openbloeit in haar schoot. De vrouw wordt echter geconfronteerd met een nieuw verdriet wanneer het kleine leven veel te vroeg ontglipt. Op het einde zullen verlangen en lijden, verdriet en zorgen en alle gevoelens vergeten worden.

Wie Gåte reeds kent van hun boeiende optredens en baanbrekende mix van traditionele folk en moderne rock, zal misschien schrikken bij het horen van dit akoestische folkgeluid. Gåte heeft ervoor gekozen om terug te gaan naar hun roots en te duiken in de enorme traditionele muziekgeschiedenis die Noorwegen te bieden heeft, met een uitzonderlijk mooie en boeiende EP tot gevolg. Wie houdt van Nordic folk (Wardruna, Heilung, Skald, Byrdi, Nordein, Myrkur,…) zal deze release ook wel smaken.