Odal - Welten Mutter (Eisenwald/ Suburban)

Koen Asaert    3 oktober 2021

Odal is een Duitse pagan black metal band bestaande uit oprichter Taaken (zang, gitaar, keyboards en sinds kort ook drums) en zijn partner A.D.D. (basgitaar en viool). “Welten Mutter is geïnspireerd door de Noordse mythologie.

Het duo begint het album zonder dramatische intro en valt meteen in huis met ...um Ewiges zu schaffen, een degelijke black metal track zonder vernieuwing of verrassende elementen. Op Hellwach schwelgend speelt de viool een grotere rol, maar het blijft een redelijk standaard black metal nummer. Schattental begint met folky elementen. Spijtig genoeg worden het folkgehalte niet in het nummer doorgetrokken en serveert men zwartmetaal van een gemiddeld niveau. Der kalte Nächte Atem kan het goed doen bij liefhebbers van traditionele black metal. Hetzelfde kan gezegd worden van titeltrack Welten Mutter; goed maar niks speciaals. Welten Geflecht zet die lijn verder. Een sterke black metal song, maar het mist helaas iets dat Odal onderscheidt van andere black metal bands, een eigen identiteit als het ware. Het is wel tof dat Odal in het Duits zingt. Maar ze zijn ook niet de enige black metal band die dat doet. Odal sluit het album af met Erden Zeit, dat misschien wel het meest naar melodic black metal neigt.

Conclusie
Gezien dit een Eisenwald-release is had ik hoge verwachtingen van Odal’s “Welten Mutter”. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog en ben ik daardoor zo streng voor Odal, maar feit is dat dit album me niet echt kan overtuigen. Let wel dit is een meer dan degelijk album en wellicht een must in de collectie van elke verwoede black metal verzamelaar. De vraag of dit niet-ingewijden tot de black metal kan bekeren, moet ik helaas met een nee beantwoorden. Ik roep de band echter op de moed niet te verliezen en te blijven doorgaan. Want als duo lukt het hen om als een volwaardige band te klinken. Bovendien bevat “Welten Mutter” meer dan genoeg goede elementen. Laten we dit album kortom maar beter als een stap in een leerproces beschouwen, dat uiteindelijk naar een geslaagde muzikale carrière moet leiden.