Groza – The Redemptive End (AOP Records /Suburban)

Koen Asaert    6 oktober 2021

Groza is een mysterieuze black metal band uit de Duitse deelstaat Beieren, waarvan de leden zich achter initialen en donkere kappen verbergen.

Sunken In Styx, Pt. I: Submersion is een aardige opener en wordt geïnjecteerd met een flinke dosis post-metal. Sunken In Styx, Pt. II: Descent schildert een atmosferisch ruw zwartmetalen landschap. Het krachtig geschreeuw van vocalist P.G. kunnen we redelijk uniek noemen en is niet te vergelijken met het gekrijs van de meeste genregenoten. Toch zijn er zeker vergelijkingen te trekken met Harakiri For The Sky en Gaerea en dat niet enkel vocaal maar ook muzikaal.

Het gitaarwerk in Elegance Of Irony doet me ook niet direct aan black metal denken. Bovendien beperkt de drummer zich ook niet tot genre-typische blastdrums maar steekt wat meer variatie in zijn spel. Toch behoudt de song zijn black metal stempel. Titelsong The Redemptive End kent relatief groovy gitaarlijnen. Wat je toch niet zo vaak in black metal hoort. In het tweede deel komt men een poosje tot bezinning door het mooie rustige meditatieve spel. U raadt al, aangezien het hier om black metal gaat, dat rust altijd van korte duur is en meestal wordt opgevolgd door een muzikale vulkaanuitbarsting. Ook bij het harde black metal nummer Nil blijft de lava stromen. Het is voor mij zelfs een tikkeltje te hard. Het lang uitgesponnen Homewards is helaas niet het verheven heldhaftig nummer geworden dat ik verwacht had. Daarvoor hakt het er veel te brutaal in.

Groza maakt deel uit van een nieuwe stroming binnen de black metal met als vaandeldragers Mgla, Gaerea en Harakiri For The Sky. Toch is Groza geen loutere kopie van voornoemde bands, al heeft het natuurlijk wel veel met hen gemeen. “The Redemptive End” is een meer dan degelijk black metal album. Toch heb ik het gevoel dat deze band nog wat moet groeien en nog meer een eigen identiteit ontwikkelen. Geef Groza nog wat jaren en ze komen niet met een meer dan degelijke maar met een ronduit schitterende schijf.