Fleddy Melculy + The Curse Of Millhaven (Het Depot, Leuven), 26/10/2021

Silke D    27 oktober 2021

Iedereen moet op z’n minst 1 keer de Vlaamse metal sensatie Fleddy Melculy gezien hebben! Mij viel de beurt in Leuven omdat ik op de valreep mocht invallen om er een verslag over te publiceren. Je weet wel: COVID-19! Voor de ene schept het mogelijkheden, voor de ander gooit het roet in het eten!

Het leuke aan Het Depot in Leuven is dat er zowel plaats is om te staan en te moshen als voor te zitten en rustig te genieten in de cosy rode zeteltjes! Ik kan u verzekeren dat het voor de headliner niet lang duurde of die zitplaatsen liepen leeg ten koste van de staanplaatsen!

Hoewel Leuven niet ver af is van de thuishaven van Fleddy Melculy was het geen Sold Out vanavond, maar ik mag vermoeden dat velen bang zijn voor het beestje.

De jonge Ieperse bonken van The Curse Of Millhaven mogen de zaal opwarmen op een moment dat velen nog moeten toekomen. Ze starten energiek. De ene snelle riff volgt de andere op, terwijl de drummer aan het hameren is. De zanger is een knappe verschijning, maar al snel moet ik toegeven dat deze band niet mijn ding is. Nu ze hebben het ook niet gemakkelijk en doen hard hun best om hun stempel te drukken in de korte tijd die ze mogen spelen.

Ik ben al bij al blij dat ze niet langer mochten spelen, want mis een beetje afwisseling al ben ik zeker tevreden over het einde met bommetjes als The Infection en Plagues waarbij er plaats was voor een wall of death en wat gemosh! Ook leuk dat ze op het einde een stukje Nick Cave laten afspelen (met een verwijzing naar de naam van deze band).

Op nu naar de groep waarvoor iedereen gekomen is: Fleddy Melculy. Ik herken meteen de korte intro van We Will Rock You (Queen), terwijl blauwe spots op het podium de woorden vormen van Fuck You Corona. De toon is gezet! Echt beginnen doen ze door meteen een nieuw nummer op ons los te laten: Slaap! Ikzelf vond het niet meteen hun sterkste nummer op hun nieuwe EP, maar live klopt alles en overstijgt dit nummer mijn sterkste verwachtingen! Het publiek schiet ook meteen wakker en is volledig mee. Een sterke starter dus! De mensen brullen ook mee en doen dat uit volle borst: Ik slaap als ik dood ben! Meteen hierop knallen ze met hun oudere hit: Ik Ben Kwaad. Ook hier brult iedereen mee: Alles moet kapot en Ik ben kwaad! Er ontstaat spontaan een wall of death en wat gemosh. Niemand blijft stil staan! Iedereen geniet met volle teugen mee (ook de paar overgebleven mensen die nog in de zeteltjes blijven zitten, want het merendeel is naar de pit gelopen)! Het viel me op dat er een masker op het podium ontbrak en dat er een nieuwe gitarist op het podium staat. Stijn heet die man, want blijkbaar kon de broer van Jeroen deze avond niet meespelen.

Dan maar snel naar hun nieuwe hit: STOP. Helemaal in de lijn van mijn verwachtingen maakt dit nummer mijn verwachtingen waar: ook op podium is dit een knaller van een hit! Iedereen lijkt het nummer nu al helemaal van buiten te kennen! Aansluiten doen ze met die andere meebruller: Fuck Uw Vrienden! Het feestje blijft gaande en daar zorgt Feestje In Uw Huisje voor! Geen Vlees Wel Vis klinkt haast als het te verwachten volgende nummer.

Geheel buiten mijn verwachtingen zorgt God Is Waarschijnlijk een Kapper voor een heuse moshpit en flink wat reacties vanuit het publiek. Hiervan krijgen we overigens over een paar dagen de nieuwe clip te zien! Het hevigste nummer van héél deze avond is met stip: Judas! Eén en al geknal en vuurwerk! 668 past daar perfect bij en blijft volgens mij hun meest onderschatte nummer! Freddy is dan weer een typische vette knipoog annex rechtzetting. Het publiek is er gek van, zoveel is duidelijk.

Hierna volgt een klein dipje met het tragische/melancholische: De Hel Niet Gezien. Hierop volgt Beest. Als ik streng mag zijn: hier hadden ze beter Ik haat Jazz en Moeidunidotcom.Backstage is een mooie binnenkomer en mag van mij dan weer gerust een vaste stek krijgen in deze tour! Dat Niks een knaller van een meebruller ging zijn had ik verwacht, maar de realiteit is nog sterker dan mijn verwachtingen! Het feestje bloeit weer helemaal open! Wat een kracht en wat een feedback vanwege de fans! Machtig gewoon!

Het lijflied van deze band komt er met Strength Unity B*f* R*ll! Het massaal springen momentum komt eraan met één van hun andere grote hits: Pinker! De break halverwege had ik verwacht, gezien ik hen via de social media volg. Het blijft hilarisch en groots: want ze krijgen het publiek meteen mee en weer wakker. Brood is dan weer het handgeklap moment en vollenbak genieten! T-Shirt Van Metallica is nu al bijna 6 jaar hun grootste hit en blijft de knaller van de avond, maar het publiek moet nog wat wennen als ze halverwege overstag gaan en er hun nieuwste versie: T-Shirt Van Fleddy Melculy aan vasthaken. Misschien moeten ze hiervan een filmpje droppen opdat de fans het kunnen inoefenen? Hun reguliere set sluiten ze af met Varken, maar gaven kort daarvoor al aan dat ze zouden terugkeren voor bisnummers (kwestie van duidelijk te zijn en goede afspraken te maken).

Terugkeren doen ze met De Wereld Is Wondermooi! Ik mis hier toch wel een beetje de tweede stem di bij de plaat versie hoort, maar tekstueel sluit het nog steeds goed aan bij de actualiteit. Echt afsluiten doen ze met een welgemeend dankwoord naar de fans toe: want zonder hen hadden ze hier niet gestaan! Ze sturen ons de nacht in met de woorden van Voor Altijd Jong!

Ons land mag blij zijn dat we over zulks talent beschikken! Hun teksten sluiten ook nauw aan bij de realiteit waarbij iedereen wat kan herkennen en haast elk nummer nodigt uit om het mee te brullen! Het was een fijne avond en het was ook bijzonder leuk om te zien hoe dicht ze bij hun fans staan en hoe hard ze ervoor werken! Een welgemeende dank u!