Nachtmahr – Beweg Dich! (Trisol Music Group /Suburban)

Koen Asaert    27 oktober 2021

Het mini-album “Beweg Dich!” is reeds sinds mei uit, maar heeft nu pas de fijne oren van deze reporter bereikt. Deze schijf van het Teutoonse electro/industrial project Nachtmahr bevat 4 nieuwe tracks en 8 remixes.

Beweg Dich! (Original Version) zet je zoals de titel doet vermoeden aan het dansen. Deze titeltrack kunnen we omschrijven als een old school EBM-song met SM-invloeden. Dit is een klassieker in wording binnen het EBM-genre. Daarmee doel ik vooral op de aanstekelijkheid van de ritmes en beats en geenszins op de stem van Thomas Rainer. De beste man kan nog altijd niet zingen en zet het dus op een soort van roepend declameren van de teksten. Dit is echter niet ongewoon binnen het genre, dus hij zal er wel mee wegkomen. Droge Musik (Exclusive Track) begint goed en stevig maar verzandt dan tot repetitieve techno-boemboem, met synthsequenties die me veel te bekend klinken. Het gebruik van gesampelde tekstfragmenten is een bekende en effectieve truc. Gier feat. Chris L. - Agonoize klinkt als doorsnee-EBM zonder meerwaarde en daar kunnen zelfs de harsh vocals van Chris L. niets aan veranderen. Agonoize-fans hoeven zich dan ook niet schuldig voelen als ze deze release niet in hun verzameling hebben. Die Straße (Club Edit) heeft het potentieel om een echte clubhit te worden. En dit niet enkel op dark electro avonden, maar ook op de playlist van techno-dj's. De gesampelde Duitse vrouwenstem heb ik precies al bij een andere electro-band gehoord. Ik vermoed dat die gewoon gepikt is uit een luisterboek of film.

Daarmee hebben we eigenlijk de 4 songs van het mini-album gehad. Voorts krijg je 4 remixen van ‘Beweg Dich’ en nog eens evenveel van ‘Droge Musik’.

Beweg Dich! (Infacted Sound System Remix) vind ik persoonlijk al een stuk beter dan de orignele versie. Deze remix geeft ook een modern gevoel aan het nummer. Beweg Dich! (Ruined Conflict Remix) valt ook nog best te pruimen. Beweg Dich! (Spark! Remix) doet hier niet voor onder. Na 3 maal ongeveer hetzelfde nummer gehoord te hebben is het moeilijk een oordeel te vellen over Beweg Dich! (Misera Ultima Mix). Laat ik het er maar bij houden dat ook dit een goede remix is, maar dat 4 remixen van hetzelfde nummer na elkaar beluisteren mij van het goede teveel is.

Droge Musik (Freaky Mind remix) doet wat aan de soundtrack van de Halloween films denken. Leuk voor een halloween party dus, maar verder kun je het niet bijster origineel noemen. Droge Musik (Vindimøde Remix) is middelmatige techno, die je enkel kan pruimen als je effectief, al dan niet legale, drugs hebt genomen. Fast forward dus. Droge Musik (Stahlklang Remix) voegt wat body pop toe aan de repetitieve technobeats. Het blijft een vergeefse poging om van een ondermaats nummer toch nog iets goeds te maken. Het oosters sfeertje aan het begin van Droge Musik (Wintermute Remix) kan ik wel smaken, wat van de rest van het nummer niet gezegd kan worden.

Het zou me niet verbazen dat de 4 songs van deze “Beweg Dich!” EP grote clubhits worden binnen het circuit van de Duitse dark electro avonden. De oudbakken trucs van Nachtmahr kunnen me echter niet overtuigen. Wie niet bekend is met het genre zal zich misschien door “Beweg Dich!” laten overtuigen. Ik mis echter een origineel geluid, dat zich onderscheidt van andere bands binnen deze scene. Nachtmahr lijkt meer bezig met imago en een fetish voor uniformen, dan met goede muziek maken.