Bad Wolves – Dear Monsters (Better Boise Music/ Suburban)

Koen Asaert    26 november 2021

Met het verwelkomen van hun nieuwe leadzanger Daniel ‚DL‘ Laskiewicz – voorheen van The Acacia Strain – luiden Bad Wolves een nieuw hoofdstuk in met hun derde album, “Dear Monsters”.

Bij hun vorig album “N.A.T.I.O.N.” besloot ik mijn review met de opmerking, dat Bad Wolves een supergroep in wording is, waarvoor de zalen te klein zullen zijn en die we dus enkel vanop afstand in een stadion of een heel groot festival kunnen bewonderen. Nu ben ik benieuwd hoe het staat met die evolutie en of de band zich met dit nieuwe album nog kan verbeteren.

Sacred Kiss heb ik meerdere malen beluisterd, vooraleer een deftig woord op papier te kunnen zetten. Vanaf de eerste seconden was het me duidelijk dat dit een dijk van een nummer is. Toch vind ik het moeilijk om uit te leggen waarom dit is. Ligt het aan de Alter-Bridge- achtige melodieusheid, de brutalere passages die eerder aan metalcore doen denken of aan het handengeklap waardoor dit nummer op een hardrock- versie van een gospelsong lijkt? Met de nieuwe zanger Daniel ‘DL’ Laskiewicz hebben ze overigens een sterspeler in hun team opgenomen. Een waardige vervanger voor Tommy Vext, dus. De rustige melodieuze intro van Never Be The Same zet je enigszins op het verkeerde been. Het nummer valt helemaal niet zo soft uit, als je zou verwachten. Toch blijft deze moderne harde rock een zekere radiovriendelijkheid behouden. Wanneer de coronacrisis voorbij is, zullen Bad Wolves ongetwijfeld weer vele arena’s vullen aan de andere zijde van de plas. Het pop-metal nummer Lifeline, zal dan niet in de setlist ontbreken. De echte metalhead zal hiervoor zijn neus ophalen, maar ik vind het best een geslaagd nummer, met een hoog emo-gehalte, dat uitnodigt tot meezingen.

Wildfire kun je bezwaarlijk metal noemen. Dit sentimentele rocknummer zal de harten van tienermeisjes en misschien ook van hun moeders sneller doen slaan. Comatose heeft met zijn zwartgallige teksten, prachtige progrockinvloeden, uitstekende zang en grandioos gitaarspel niet alleen potentieel om tot een geweldig emo-anthem uit te groeien, maar kan ook fans van Radiohead en Coldplay verleiden. Gone kruist Nickelback met Thirty Seconds To Mars. Het zou me dan ook niet verbazen als deze song als single met bijhorende video op de mensheid wordt losgelaten. Bij deze wikl ik wel opmerken, dat Bad Wolves heel wat variatie in hun geluid steken. Zo kun je in On The Case zowel invloeden van het hardere soort nu-metal à la Slipknot, het contrastspel van hard en melodieus van de moderne metalcore en intense nineties rock- en grungebands.

If tomorrow never comes is een smakelijke lekkernij voor liefhebbers van een modern heavy arena-rock geluid. Het nummer is een reflectief statement over de vraag of iemand al dan niet een verandering in zijn leven moet aanbrengen, en toont de aangrijpende lyriek van de band. Springfield Summer gaat niet over The Simpsons, maar onderzoekt de noodzaak om uit een giftige situatie te komen. Wie fan is van Kings Of Leon, zal dit relatief zachtere nummer zeker appreciëren. House Of Cards heeft de energie van vijfvingerige doodstoot, zonder al te agressief over te komen. Dit nummer past perfect in het straatje van nu-metal grootheden als Disturbed , System Of A Down en Linkin Park. Die laatste lijkt ook veel invloed uitgeoefend te hebben op het nummer Classical, dat een grote hit kan worden. Bad Wolves sluiten het albuml af met het intense, emotionele en, toegegeven, erg poppy In The Middle, dat gemaakt lijkt te zijn voor de soundtrack van een populaire tienerfilm.

Bad Wolves hebben zich met “Dear Monsters” nog overtroffen. Elke song is een potentiële hit. Misschien dat het niet zo’n grote vaart zal lopen in Europa, maar in de VS zullen deze stoute wolven met deze relatief radiovriendelijke en vaak erg poppy moderne heavy rock in geen tijd het sterrendom bereiken. Wie houdt van moderne stadionrock met nu-metal invloeden, is bij Bad Wolves aan het juiste adres.

Website / Facebook / Instagram