Daniele Mazza – Immortals (Limb Music/ Suburban)

Koen Asaert    28 november 2021

Metalhead Daniele Mazza van Ancient Bards, blijkt ook een klassiek geschoolde pianist en liefhebber van filmmuziek en debuteert als soundtrack-componist met het album “Immortals”.

Daniele Mazza, geboren in Cesena, Italië in 1987, is de oprichter, belangrijkste songwriter en tekstschrijver van de symphonic power metal act Ancient Bards. Met "Immortals" zal hij een breed spectrum van klassiek georiënteerde muziekfans aanspreken, en dan vooral liefhebbers van filmmuziekgiganten zoals Hans Zimmer (Gladiator, Pearl Harbor, Pirates of the Caribbean, The Last Samurai, Madagascar, The Da Vinci Code, Kung Fu Panda, The Dark Knight-trilogie, Sherlock Holmes, Inception, Man of Steel, Interstellar, Dunkirk en The Lion King). Ook fans van de New Yorkse bombastrockers Trans-Siberian Orchestra (Beethoven's Last Night) of de Zweedse stratocaster stermuzikant Yngwie Malmsteen (Concerto Suite for Electric Guitar and Orchestra in E-flat Minor) zouden dit opus ten zeerste kunnen smaken.

De facetten van de elf even soulvolle als krachtig geënsceneerde tracks weerspiegelen Daniele's oorspronkelijke passie voor zeer emotionele filmmuziek - zeer in de geest van de door hem bewonderde legendes Thomas Bergersen en Nick Phoenix aka Two Steps From Hell en hun werk voor tal van bioscoopblockbusters.

“Immortals” is weliswaar een soundtrack zonder film. Maar je hoeft maar je ogen te sluiten en er komen spontaan allerlei filmische beelden in je op. Deze soundtrack lijkt geschreven te zijn voor een episch avonturenfilms zoals Lord Of The Rings en The Hobbit of voor de intensere momenten tijdens een Pirates Of The Carribean film. De muziek kwam tot stand door het gebruik van vele knopjes en toetsen, toch lijkt het of je hier te maken hebt met een klassiek 90-man sterk orkest, aangevuld met een formidabel koor. Het geheel doet erg aan de muziek van Hans Zimmer denken. Chiara Di Mare, zangeres bij Aresa, verzorgt de backing vocals op heel wat tracks van deze epische filmscore. Hier en daar hoor je ook leadgitaren die op magische wijze boven het diepe geluidstapijt zweven. Daniele Mazza riep hiervoor de hulp in van Ancient Bards-collega Claudio Pietronik.

Net zoals het niet ongebruikelijk is bij soundtracks van de hand van Hans Zimmer, komt ook hier met Time To Go een meer moderner en poppier nummer aan bod. Uiteraard gezongen door een mooie vrouwenstem. Sirene van dienst is Sara Squadrani, die je misschien ook wel kent van Ancient Bards.

Daniele Mazza levert met "Immortals" de mooiste soundtrack voor een niet-bestaande film af. Dit indrukwekkend opus kan wedijveren met de werken van de meesterlijke soundtrackcomponist Hans Zimmer.