Running Wild – Blood On Blood (Steamhammer/ Suburban)

Koen Asaert    7 januari 2022

Running Wild is een band die al heel lang meegaat, maar toch nooit het metal-sterrendom heeft bereikt . Ze werd opgericht in 1976 en kende vooral succes in de jaren 80. Frontman Rolf – Rock ‘n’ Rolf – Kasparek is de enige constante in Running Wild, dat in de loop der jaren, vele bezettingswissels kende.

De band is vooral bekend als stichter van het pirate metal subgenre binnen de heavy metal. De meeste van hun albums en songs gaan dan ook over piratenthema’s. Zo ook dit nieuwe album “Blood On Blood”

Opener en titeltrack Blood On Blood geeft een eerste indruk van het album. Wat me onmiddellijk opvalt is het jaren 80 metalgeluid. Ik vraag me af of men met opzet dit geluid heeft opgezocht of dat Rock ‘n’ Rolf, die ook verantwoordelijk tekent voor de registratie, productie en mix, in de jaren 80 is blijven steken en daarom geen modernere sound kent. Dit ruikt alleszins sterk naar spandex, bandana’s, zweetbandjes en vinyl. Wings Of Fire is een aanstekelijke meezinger en katapulteert je naar een jongenskamer in de jaren 80. Bij Say Your Prayers pak ik mijn luchtgitaar uit en speel wijdbeens mee. Tegenwoordig zijn er menig pirate metal bands. Van, een song als Diamonds & Pearls kunnen ze echter nog veel leren.

Wild & Free is een wild heavy metal piratenlied. Crossing The Blades zit qua ritme erg dicht bij folkmetal, toch blijft dit klassieke heavy metal zonder doedelzakken, fluiten en andere middeleeuwse instrumenten. Maar het is misschien geen slecht idee voor Running Wild om eens samen te werken met folk- of folkmetalartiesten. One Night, One Day blijkt een sterke powerballad met zowel aansteker- als headbangmomenten. The Shellback gaat er stevig tegenaan en steekt de ‘heavy’ in heavy metal. Wild, Wild Nights biedt een nostalgische trip naar wilde nachten. Dir is echt feelgood heavy metal en is de enige song op dit album dat niks met piraten te laken heeft. Op The Iron Times (1618 – 1648) tenslotte vliegen rum en bier in het rond. Dit is als een feestje op een wilde zee.

Conclusie
Running Wild maakt al sinds de jaren 80 metal met een piratenthema. Toch verschilt Running Wild van vele hedendaagse pirate metal bands, in die zin dat Running Wild echt pure jaren 80 heavy metal brengt. “Blood On Blood” is een supersterk album, van een band, die niet altijd de aandacht heeft gekregen, die ze verdient. Wie in de jaren 80 posters van heavy metalbands in zijn jongenskamer had, zal dit te gek vinden.