Death Shroud - Death, Slavery and the pursuit ov Sadness (WormHoleDeath)

Koen Asaert    23 januari 2022

Death Shroud is een mysterieus black metal duo uit Blacksburg, Virginia in de VS. De band is opgericht in 2007 en bestaat uit Sterthanas (stem, gitaar, teksten, drums) en Malevictus (basgitaar en backing vocals).

Opener Nigredo, van dit vierde album van Death Shroud, doet verrassend denken aan een lang uitgesponnen power metal intro. Titeltrack Death, Slavery and the pursuit ov Sadness daarentegen geeft er een ferme lap op en is duidelijk een sterke black metal song met alle typische elementen, die het genre zo interessant maken. De eerste tonen van Pervasive Emptiness wekken de hoop dat dit wel een zeer interessante song kan worden. Superinteressant of genre-overstijgend blijkt deze track niet te zijn. Maar het blijkt wel een uiterst smakelijk black metal hapje. Polar Cortex houdt het tempo strak en is een ideaal nummer voor intense nekgymnastiek. Ook op Dreams that haunt the mind presteert de band zeer goed. Bij deze moet ik Sterthanas toch in het algemeen een hoge score geven voor gitaar- en stemkunsten.
I walk among you begint met militaristisch gedrum, maar brengt verder black metal zoals ik ze graag hoor: brutaal maar toch atmosferisch, met regelmatige tempowisselingen en bekroond met een geweldig keelgeluid. Het album eindigt met het prachtige, emotionele, instrumentale Putrefactio.

Death Shround brengt op dit net iets te korte album heerlijke black metal van hoge kwaliteit. Verwacht van dit mysterieuze duo niet om vernieuwing in het genre te brengen. De band is te vergelijken met zoveel andere kraaien op het black metal veld. Maar wat ze doen, is wel van een meer dan degelijk niveau. Kortom, dit schijfje is een aanrader voor de liefhebbers van het genre.