Nomden – Parallel Universe (eigen beheer)

Van Muylem    16 februari 2022

Nomden is een Nederlandse songwriter die ook deel uitmaakt van The Analogues (een gereputeerde Beatles tribute band). Dit is zijn derde solo album!

Parallel Universe draait om keuzes maken en de consequenties van die keuzes dragen, meteen ook de rode draad van dit album. Dat de man een Beatle fan is hoor je meteen ook aan het eerste nummer. Hun fans moeten zeker eens naar dit album luisteren: hedendaags en toch retro en lekker zeemzoet. Tennessee Ride zweeft een beetje omwille van de gitaar en de stroop op de micro. Meer retro dan dit nummer kan je niet gaan. Het nummer bezorgt je zeker en vast een aangename luisterbeurt. So Long is al bij al vrij melancholisch en sleept je langzaam aan maar zeker mee. Iets opgewekter gaat het er aan toe met het enorm poppy aandoend nummer: Happy When It’s Raining. Zeemzoet, luchtig en even aangenaam als de eerste lentezon! Iets meer blues minded is Miner. De zeemzoete backings klinken ook wel lekker, net als de viool! Meer violen en een pra chtige samenzang mogen we aanhoren met het meer pop/rock getinte nummer: Wastelands. Op Piece of the Pie horen we zelfs blazers waardoor het geheel nogal opgeblazen klinkt terwijl de drums hier ook wel goed doorklinken. Take It Or Leave It is dan weer in het begin akoestisch gebracht: gitaar en piano en klinkt ietwat doorrookt. Pas halverwege spring een basgitaar bij en hoor je ook een beetje drums, waardoor de klant nog meer aanzwelt en echt stroperig gaat klinken. Velen zullen allicht dit nummer uitkiezen als het beste nummer van deze schijf. Masquerade brengt The Beatles weer wat dichter bij ons en dan vooral Paul Mcartney. Wederom een goed idee om wat strijkers de studio in te jagen! Wat een prachtige klank toch! No Better Place To Be is het laatste nummer en begint met een rauwe stem en een piano. Naar het einde toe krijgt het nummer een rijkere sound maar sluit het wel stilletjes af.

Niet slecht en aangenaam om als tussendoortje te reviewen omdat ik af en toe ook wat mijn grenzen wil verleggen en wat buiten mijn kringetje wil gaan. Fans van The Beatles zullen dit zeker kunnen smaken! Ik hou het bij The Rolling Stones en David Bowie als ik artiesten uit dat tijdperk mag kiezen!