MARA - Loka Mær (Immortal Frost Productions)

Koen Asaert    11 maart 2022

MARA is een Zweedse black metalband die in 2010 de zwarte vlam smeedde. De muziek focust op oude Scandinavische overtuigingen, gevuld met haat tegen de moderne mens.

In 2010 & 2012 bracht MARA zelf 2 demo's uit, gevolgd door hun debuut full-length album “Seiðr” dat in 2015 via Aurora Australis op CD werd uitgebracht. 3 jaar later, in 2018, bracht de band hun tweede volledige album "Thursian Flame" uit op cd via Throats Productions. In 2019 heeft Mara een contract getekend met Immortal Frost Productions voor de release van hun derde volledige album "RÖK", dat op 29 november 2019 is uitgebracht. Kort nadat "RÖK" was uitgebracht, maakte covid een einde aan alle live-rituelen. Vanaf dat moment heeft MARA zich volledig gericht op het schrijven van hun volgende opus "Loka Mær".

Myrkriða begint met het ruisen van de zee en met primitieve percussie. De rituele zang zwelt langzaam aan. Dit doet me erg denken aan de Nordic folk van Wardruna, Heilung en Nytt Land. Drie bands die ik regelmatig beluister. Mara is dan weer helse black metal met krachtige zang en bedreven muzikanten. Titeltrack Loka Mær schakelt een versnelling lager, maar biedt niettemin uiterst boeiende black metal. En vergeleken met vorig nummer, durft men hiet al wat meer experimenteren. Het begin van Wolf kent pakkende post-blackmetal elementen en heeft heel wat schoonheid in zich. De song evolueert naar rechttoe rechtaan black metal. Maar de band weet er wel wat opluisterende details in te steken. Thursaseiðr is nog zo’n interessante song die je in een black metal trance kan brengen. Hel zet je met een rustige intro even op het verkeerde been. Want de rust wordt snel verstoord door een hels geluid.Wederom puike black metal!

MARA brengt met “Loka Maer” een boeiende heidense black metal schijf uit. Het is alleen jammer dat dit album met 6 nummers zo kort duurt. Het mochten er wat mij betreft heel wat meer zijn. En dan mochten ze ook wat meer nordic folk intermezzo’s in hun muziek steken, want Myrkriða is een geweldige rituele intro. Doe zo verder jongens!

Dit geweldig album kun je onder meer aankopen in schappelijk geprijsde cd- en vinylformaten via deze link:  http://smarturl.it/Lokamaer

Facebook / Instagram