Eirð - A Voidchaser's Elegy (Sollitude Productions)

Koen Asaert    22 maart 2022

Eirð is IJslands voor gemoedsrust, innerlijke rust en balans - een staat waar we allemaal naar verlangen. Een dergelijk verlangen wordt ook weerspiegeld in de muziek van Eirð, het doom metal project van Andreas Georg Libera (ex-Cold Embrace, ex-Spirit Descent). Eirð brengt muziek om weg te drijven en los te laten... en om jezelf in onder te dompelen.

Het album vangt aan met Into Distant Spheres (We Float), dat op een rustige manier met kosmische geluiden begint en evolueert naar slepende en tegelijkertijd ook betoverend mooie doom. De vrouwelijke zang wordt verzorgd door de Vlaams Kristien Cools. Die je misschien ook wel kent van de post-/sludge-/doom-metalband Splendidula. Haar stem pas wonderwel bij de trage doom en wisselt mooi af met Libera’s raspend keelgeluid. Naar het einde van het nummer toe krijgen we een soort mysterieus gesproken woord stuk, waarvan ik benieuwd ben of het een sample is of dat Libera dit zelf heeft ingesproken. The Universal Spirit (Luna In Her Grace) kent een erg gotische aanhef. Kristien Cools’ stemgebruik op dit lekker lange nummer doet nu eens aan de zang van symfonische metal en dan weer aan de chants van Nordic folk (Heilung, Wardruna, Myrkur, Skald, Nytt Land) denken. Hoe dan ook geeft het totaalpakket een magisch en warm gevoel. The Voidchaser zet de kosmische spirituele trip verder. Dit nummer neemt het karakter aan van hypnotiserende post-metal, die je meeneemt in een toestand tussen waken en dromen. Calm, tenslotte, is een uitgesponnen, ambient aandoende outro, die je langzaam in slaap wiegt.

Het Duitse atmosferische doom metal project Eirð, nodigt je op het meesterwerkje “A Voidchaser’s Elegy’, uit op een hypnotiserende kosmische trip. De lange majestueuze en sfeervolle tracks werden niet alleen beïnvloed door doommuziek, maar ook door ambient, heavenly voices en etherische gothic. Andreas Georg Libera vond een ideale sparringspartner in Kristien Cools van Splendidula, die de luisteraar met haar betoverende stem in hogere sferen brengt. Het enige minpuntje dat ik kan ontdekken aan dit prachtige album zijn de in een sierlijk, maar voor mijn ouder wordende ogen moeilijk leesbaar lettertype, gedrukte teksten van de cd-versie. Desondanks is dit een absolute aanrader en als Duits project met een Belgische zangeres op een Russisch label, een toonbeeld van internationale samenwerking.

Facebook / Bandcamp