Emanation – The Emanation Of Begotten Chaos From God (CAVSAS/ Suburban)

Koen Asaert    27 maart 2022

Emanation is het geesteskind van de Spaanse multi-instrumentalist CG Santos (ook van Teitanblood en Like Drone Razors Through Flesh Sphere), Emanation biedt een auditieve reflectie zo op verschillende cryptische overpeinzingen rond wetenschap, vertrouwen, geloof, en hun vele vertakkingen binnen het menselijk bewustzijn.

Hoewel er sinds de oorspronkelijke release tien jaar van voornamelijk stilte zijn verstreken, blijft "The Emanation of Begotten Chaos from God" jaren, decennia, aeonen vooruit, of "weg", van de werkelijkheid en het heden, voortdurend tijden, momenten en instanties trotserend, en hoogstaand als de bekroning van een monsterlijke visie die probeerde het bewustzijn te ondermijnen en het weefsel van de werkelijkheid te ontrafelen om de luisteraar in het centrum van een tijdloze auditieve hallucinatie van ongeëvenaarde evocatieve kracht te plaatsen. Bijna onbeschrijflijk en bijna onmogelijk te conceptualiseren of te contextualiseren, "The Emanation of Begotten Chaos from God" is een gemetamorfoseerde auditieve verandering van de werkelijkheid, een ontbinding van elk vast punt binnen het zintuiglijke referentievlak waar "black metal" wordt gebruikt als een dissociatief medium, als het primaire hallucinogeen om de geest te desintegreren en het elke verbinding met de werkelijkheid te laten verliezen om zijn toestand en mogelijkheden voorbij logica en materialiteit te kunnen begrijpen.

Het afwijkende creatieproces is één met en onlosmakelijk verbonden met de muziek zelf, geïncarneerd door een mystieke pelgrimstocht; volledig opgenomen in niet-alledaagse nomadische omstandigheden in de clandestiene catacomben van Parijs en het verlaten Finisterre met onconventionele creatieve methodes onder zelfopgelegde uithongering en slaaptekort, voor totale zelfverminking van ziel, lichaam en geest in de labyrinten van de geestesmolecule.

Het album serveert een intense, esoterische en surrealistische combinatie van black metal, noise en industrial met een lo-fi productie en occulte lyrische thema's. Dit is zeker geen gemakkelijk te beluisteren of benaderbaar album, maar de gestoorde en griezelige geluiden die Santos op het album “The Emanation of Begotten Chaos from God” produceert, maken het tot een unieke en lonende luisterervaring voor diegenen die de vreemde diepten ervan kunnen doorgronden. De niet-alledaags muziek bestaat meer uit geluidscollages dan uit echte songs Het geluid is vaak beangstigend en creëert een claustrofobisch gevoel Anderzijds kan de muziek ook zeer hypnotiserend werken. Emanation trekt je mee naar een nachtmerrie-achtige toestand waartegen je je niet kan verzetten. Of je je niet wil verzetten. Want hoe angstaanjagend en verontrustend deze toestand ook is, toch gaat er een zekere fascinatie en zelfs verslaving van uit. Op sommige nummers zwelt de auditieve storm aan tot een sneeuwstorm van ruis. Op andere tracks lijkt het alsof men een verzopen tractor weer aan de praat wil krijgen.

Emanation pakt op “The Emanation Of Begotten Chaos From God” met lange, moeilijk toegankelijke, en niet-alledaagse donkere soundscapes. Deze zijn een resultaat van een intense combinatie van noise, industrial en post-metal. Het hypnotiserende geluid sleurt je mee naar nachtmerries en droomlandschappen. De een zal deze herrie onmiddellijk afzetten, terwijl een ander in trance meegezogen wordt naar een unieke en vooral bizarre belevenis.