The Me In You – How Does It Feel To Be Wrong All The Time (Starman Records)

Van Muylem    2 april 2022

Dit jaar is het 10 jaar geleden dat deze Belgische groep haar eerste release uitbracht en het is de eerste keer dat ik hen mag bespreken. De clips die ik tot op heden mocht beluisteren beloofden kwaliteit en nu ik het album volledig heb kunnen beluisteren en bespreken kan ik de hoge verwachtingen bevestigen: het is een steengoed album (binnen de niche van hun genre)!

Landscapes (About Me) is een fijn eerst nummer met een fragiel geluid en een breekbare stem. De achtergrond stemmetjes geven het een soort van Peter Gabriel gevoel (Dienne Bogaerts, Nelle Bogaerts). Het is een haast betoverend nummer (zoals er wel meer staan op dit album). Dit was overigens de eerste single!

The Day MCA Passed Away is een eerbetoon aan Adam Yach van de Beastie Boys. Verwacht nu wel niet dat het een Beastie Boys achtig nummer is: integendeel! De hoge stem van hun zanger mixen ze met een breekbare sound: alsof een engel zingt over een gevallen ster. Titelnummer van dit album is één van de langste titels die ik recentelijk tegenkwam: How Does It Feel To Be Wrong All The Time. Het valt me echt wel op hoe goed Stijn Claes kan zingen. Op muzikaal vlak hoor ik hier af en toe een beetje elektronica. Het zachte geluid blijven ze mengen met breekbaarheid (vooral in de stem).

The Hum of your voice doet je haast wegdromen en kijken naar de blauwe hemel (het is net nu schitterend weer en dat helpt wel): ik hoor haast de lente zachtjes aankloppen. De backings geven het ook een warme klank. Het is een magistraal nummer met een warm gevoel! In a Silent Way beweegt zich voort als de golven van de zee: rustig heen en weer wiegend terwijl Stijn lekker zalig zijn ding doet en haast als een engeltje voor de microfoon staat te zingen. Wat een pracht van een stem heeft die man! Daarnaast staan ook Dienne Bogaerts, Nelle Bogaerts en Jente Pironet (Portland) in voor de backings.Op naar de volgende single: Highly Overrated. Eerder al lanceerde Silke D. dit nummer op onze website en Facebook als zijnde “een prachtig en haast betoverend nummer!” Ik zou die haast weglaten en het gewoon voor 100% bevestigen! Ik snap best dat dit een single is geworden: alles klopt gewoon wonderwel! De muziek versterkt de zang en vice versa! Ergens klinkt het ook nog een beetje catchy en blijft het geheel echt wel hangen in je hoofd. Ik hou ook wel van de positieve toon, ondanks de ietwat twijfelende tekst. Het geeft je net de kracht om tegen de twijfels en de vragen te vechten! Je hoort ook de stem van Jente Pironet. Before And After is een kort muzikaal tussenstukje en dat is een beetje jammer, want ik had graag meer van die prachtige stem kunnen genieten. De muziek gaat haar gang als een kabbelend beekje. Ik hoor een beetje elektronica, af en toe een auto die langs komt rijden en een gitaar die heel kort vanuit de verte komt piepen. Stop In Motion klinkt haast als een duet waarbij ik een pluim moet geven: Dienne Bogaerts en Nelle Bogaerts. Wederom een betoverend mooi nummer waarbij de zang echt wel de show weet te stelen (en hier bijgestaan door een viool). Sooner Or Later krijgt ook de muzikale ondersteuning van een viool, terwijl de gitaar je net doet wegdromen (net als de zang). Ik heb overigens het gevoel dat ik mezelf steeds blijf herhalen en misschien is dat een minpuntje op dit uitstekend album: een beetje meer afwisseling mag (maar het stoort zeker niet). Zulks een album nodigt minder uit om het nummer per nummer te bespreken en ik vrees dat velen zich simpelweg zullen houden aan een globale bespreking zonder echte diepgang te zoeken (ik weet het wel: het vergt moeite). Het laatste nummer is: The Coastman & The Liar, een episch/lang nummer: meer dan 8 minuten. Pas na 2 minuten trekt het nummer zich ietwat op gang. Na vier minuten krijg je haast het gevoel dat je moet beginnen klappen alsof de band weldra het podium zal betreden en misschien kan dit nummer juist dienen als lange intro bij een optreden? Het einde zou ik ook inkorten (kortere fade-out), maar wie ben ik in dit verhaal? Dit is mijn persoonlijke mening.

Het is een betoverend mooie plaat waarbij de zang (de backings incluis: Dienne Bogaerts, Nelle Bogaerts en Jente Pironet) de show steelt! Er zijn slechts 2 nummers die ik zou skippen (op de tien) en dat is een mooi resultaat! Ik hoop dat de reacties even positief zullen zijn als mijn review! Ik gun het hun en hoop ook dat ze wat meer zullen mogen optreden! Ik sluit af met de woorden: dit is een mooi Belgisch pareltje en verdient jullie aandacht ten volle!