Ashes Of Ares - Emperors And Fools (Rock Of Angels Records/ Suburban)

Koen Asaert    7 april 2022

Negen jaar na de oprichting van Ashes of Ares, keren Matt Barlow (zang, ex-Iced Earth) en Freddie Vidales (gitaar, ex-Iced Earth) terug met hun derde album. Dit album ziet het duo de duisternis en agressie van hun vorige album "Well of Souls" naar een hoger niveau tillen.

A Girl In Decay is een intro die me aan de filmmuziek van Pirates of the Carribean doet denken. Na dee korte intro schiet de band pas echt met I Am The Night. Dit is power metal met de nadruk op power, want deze muzikale trein stoomt lekker door. Our Last Sunrise blijkt een beetje rommelig, nochtans zitten er genoeg goede aanzetten in het nummer.In Primed had er ook meer in kunnen zitten, dan waarmee Ashes Of Ares mee naar buiten is gekomen. Het lijkt wel of de band teveel met het neerzetten van een krachtig geluid bezig was, dan met degelijke songwriting. Where God Fears To Go Is een degelijk nummer, maar weeral heb ik het gevoel dat de song misschien wat te snel ingeblikt is De uitmuntende zang die me beloofd werd in de promopraat, valt toch enigszins tegen. Titelsong Emperors And Fools is een pakkende ballad waar de productie en de zang wel meer dan in orde zijn.

By My Blade gaat dan weer de agressieve kant op. Gelukkig zitten er ook progressive elementen in de song die het evenwicht herstellen. What Tomorrow Will Bring vind ik een mooie song, die evenwel wat te brutaal is gebracht. Op The Iron Throne krijg je enkele staaltjes van Matt Barlows imposant gezang te horen. Jammer dat het nummer in zijn geheel niet even imposant is. Gone klinkt een heel stuk beter. Throne Of Iniquity powert op een erg ouderwetse manier. Monster’s Lament tenslotte is een uitstekende nummer en bewijst dat men soms het beste voor het laatst bewaard.

“Emperors And Fools” van Ashes of Ares kun je minstens een degelijk album noemen. Maar voor een band met 2 voormalige Iced Earth-leden liggen mijn verwachtingen zeer hoog. En deze expectaties werden nooit echt ingelost. Om één of andere reden heeft men steken laten liggen op het gebied van songwriting en productie, wat maakt dat het geheel niet meer is dan de som van de delen.