Handkerchief – Ghosts of This Town (Starman Records)

Van Muylem    29 april 2022

Hun laatste album “Mutiny Ballads & Fishguarding Songs”, werd bijzonder goed onthaald. Singles als “They Drive by Night “, “Humans Sense” en recent, “Lucky Day” zijn regelmatig te horen op Radio 1. “Ghosts of this Town”, is opnieuw een fascinerende, wat donkere trip in de bijzondere wereld van Handkerchief, een wereld van steden, havens en romantiek.

Never Get Used To This Town start zachtjes met vogels die zingen en andere natuurgeluiden, terwijl de muziek langzaam aan opbouwt. Het geluid is een mix van jazz en pop, waarbij er af en toe een trompet voorbij komt lopen. De zang klinkt rauw, ietwat doorrookt of mag ik zeggen dat het een gevolg is van een leven met iets teveel actie en tegenslagen? Bij Lucky Day weerklinkt de as iets luider en hoor ik ook eventjes een vrouwelijke stem (ik denk dat het Lies Vandeburie is). Daarnaast ook nog een orgelgeluid en een bariton of is het een tenorsax? Alone klinkt eerder bluesy en deprimerend. Een zacht wiegende drum, een basgitaar, een baritonsax, een piano en een rauwe stem: dat zijn de ingrediënten van dit lied!. See You Around klinkt iets happier, met een iets hoger tempo (doet me zelfs een beetje aan dEUS denken). Naar het einde klinkt het zelfs best luid en kruipt het nummer richting de climax! Cure For Love brengt een mix van jaren ’60 muziek met jazz invloeden. De tekst is wederom niet van het allerleukste en zal zeker niet de lente in je huis brengen! Het tempo is al bij al redelijk laag, waardoor de klaagzang nog meer impact heeft. Het einde kon gerust iets korter zijn. Hold On klinkt best vreemd, een beetje als een oude wals met daarbij wat dronkenbroers die lustig meezingen. Ergens doet het me terugdenken aan Arno met Les Filles du Bord de Mers.Coming Home mag dit album afsluiten. Het lijkt wel een treurzang, een lange en pijnlijke tocht waarbij hier en daar een beetje zonlicht doorbreekt. Hoe langer het nummer duurt hoe meer hoop erin doorklinkt en hoe positiever het nummer klinkt (mede dankzij de vrouwelijke backings en de achtergrondgeluiden van spelende kinderen).

Het is mijn ding niet, maar ik heb het met plezier uitgezeten! Ik kan me best inbeelden dat er fans zijn van Handkerchief die dit zeker en vast zullen lusten!

Tourdates (More TBC)

3/6: ‘t Stamineeke - Webbekom
18/6: Eindeloos Eiland Festival - Kortgene(NL)
25/6: Buskruid Festival - Ekeren
1/7: Pop in Malle - Westmalle

10-16/7: On Tour By Boat met Vrijbuiter Zeilen
10/7: Vlissingen (NL): TBA
12,13/7: Antwerpen: TBA
15/7: Terneuzen:TBA
16/7: Gent: TBA

17/7: Big Rivers Festival - Dordrecht (NL)
27/8: Gevarenwinkel Festival - Herselt
4/9: Arts & Roots in the Woods - Aarschot
16/9: Kaleidoscoop - Mortsel
17/9: De Lievelinge - Gorinchem (NL)

Handkerchief bestaat uit:
Christof Annaert (gitaar en zang), Nele Paelinck (viool, accordeon), Simon Beeckaert (contrabas), Tijs Bonner (toetsen, gitaar en zang), Floris De Smet (bassax), Tom De Wilde (drums en percussie) Sebastian Fischer (baritonsax), Reinout Reggers (tenorsax), Lies Vandeburie (trompet, zang).

Find the artist here:

FacebookWebsiteSpotify