Silverstein – Misery Made Me (UNFD/ Suburban)

Koen Asaert    28 mei 2022

Silverstein zijn, vooral over de grote plas, rockgiganten meer dan 500.000.000+ streams op hun naam en wereldwijd meer dan 1,2 miljoen albums verkocht.

Voor hun Live Stream Concerten verkochten ze meer dan 16.000 tickets. Ze speelden 2354 shows in 41 landen. Hun laatste album "A Beautiful Place to Drown" werd genomineerd voor "Rock Album of the Year" (2021 JUNO Awards) en eerder werd de band zelf al genomineerd voor "Best New Group" bij de JUNO Awards in 2006.

Our Song is een pure meeslepende harde punkrocksong van hoge kwaliteit. Ik krijg al onmiddellijk het gevoel hier met een hit- achter hit-scorende megagroep te maken te hebben. Die Alone (feat. Andrew Neufeld) blijkt een sterk schreeuwerig hardcore/metalcore nummer. De heavy rocksong Ultraviolet bevat een hoge dosis aanstekelijke melodieusheid.

Cold Blood (feat. Trevor Daniel) begint erg balladesk, maar ontwikkelt zich eerdere als een moderne rocksong, met een hoog hitpotentieel en een grote mate aan radiovriendelijkheid. It’s Over balanceert op de scheidslijn tussen rock en metal en is weeral puik geproduceerd. The Altar / Mary is een erg commercieel klinkede en erg herkenbare post-hardcoresong. Slow Motion (freat. Mike Hranica) heeft ondanks de duistere teksten toch iets vrolijks. Dit zal er aan de overkant van de Atlantische Oceaan als zoete broodjes binnen gaan. Wat ook gezegd kan worden van der radiovriendelijke heavy rock song Don’t Wait Up. Bankrupt is een zeer interessante interessant song met een epische dimensie. Live Like This (feat Nothing, Nowhere) doet me sterk denken aan Linkin Park. Natuurlijk mag een emotionele tearjurker niet ontbreken. Silverstein hebben met Misery een natte zakdoek-moment voor het laatst gehouden.

“Misery Made Me” is een stuk impressionanter dan het vorige album “A Beautiful Place To Drown”. De composities zitten een stuk boeiender in elkaar en hebben een enorm hitpotentieel. De post-harcore/heavy rock band Silverstein zal met dit album ongetwijfeld in de VS en Canada goud of zelfs platina en hier en daar een award scoren. Of het zo’n vaart zal lopen in Europa is nog koffiedik kijken. Maar, het zou hen alleszins gegund zijn.