Krayenzeit – Staub & Tränen - Teil 1: “Aus Der Asche” - rerelease (Trisol Music/ Suburban

Koen Asaert    29 mei 2022

Krayenzeit speelt een energieke mix uit folk, rock en metal. Harde riffs worden aangevuld met speelse folkpassages en de kraaien kennen geen muzikale oogkleppen.

Of het nu gaat om middeleeuwse melodieën, invloeden uit oosterse culturen of Ierse tradities - wat het meest nuttig is voor de liedjes wordt gebruikt. Bijzondere nadruk wordt gelegd op de aanstekelijkheid van de melodieën.

“Staub & Tränen - Teil 1: ‘Aus Der Asche’” werd oorspronkelijk in januari 2021 uitgebracht. Dus midden in de zoveelste coronagolf. Inmiddels is er al een tweede deel van “Staub & Tränen” uitgebracht. Ik moet het echter stellen met de heruitgave van deel 1 “Aus Der Asche”, die onder de radar van onze redactie is gebleven. Tot nu dan.

Na een heel mooie vertelling en filmische muziek als intro, krijgen we met Wir Sind Geschichte energetische folkrock voorgeschoteld. Neue Helden blijkt Duitse punkrock met folkelementen. Die Rabenfänger is dan weer een typische en meer dan degelijke Mittelalterrocksong. Het begin van Staub und tränen lijkt heel erg op soundtrackmuziek met fluiten, draailier en koor, maar gaat verder als pakkende sentimentele Deutschrock. De tearjurker Unsterblich zorgt voor natte wangen. Im Bund Der Krähe biedt een meeslepende mengeling van rock en folkmetal. Het romantische Durch Den Sturm, is ondanks invloeden van gothic metal, toch vooral een Mittelalterrocknummer. Je Langer, Umso Lauter klinkt als vrolijke folkrock. Willkommen Im Nichts blijkt een rockende smartlap. Küss den Frosch biedt een interessante mix van folkrock en electro. Mein Bruder gebruikt tamelijk traditionele Mittelalterrockritmes, wat tot een mooi en rustig nummer leidt. Het album eindigt met de pianoballad Schwerelos

Krayenzeit laat zich met “Staub & Tränen - Teil 1: ‘Aus Der Asche’” moeilijk in een hokje stoppen. Ze spelen op dit album zowel folkrock, Mittelalterrock als gewone Deutschrock. Het zit allemaal zeer goed in elkaar en de zang is zeer goed. Maar Krayenzeit dreigt tussen 2 stoelen te vallen. Voor de mittelalter- en folkfans kan dit te ‘normaal’ klinken en voor rockfans kan het wat te folky zijn. Hoe dan ook is dit een interessant en gevarieerd album.