Eisfabrik – Life Below Zero (NoCut Entertainment/ Suburban)

Koen Asaert    18 juni 2022

Eisfabrik is de nieuwste sensatie in Duitse synthpop-, electropop- en futurepopkringen. Ik was dan ook heel nieuwsgierig hoe hun nieuwe album “Life Below Zero” zou klinken.

Het album begint knarsend met het meeslepende electropopnummer Mirror. Saving Shore blijkt nog zo’n catchy electropopsong,waarvoor niet toevallig een video is opgenomen. Eins mit dem Wind wordt in het Duits gezongen en dat is wel even wennen. Toch is dit ook een leuke zachtjes kabbelende song. Wait for a sign schakelt een versnelling hoger en ligt goed in het gehoor. Neurodämon biedt aanstekelijke Duitstalige electro. Lost In EndlessIce doet wat denken aan Depeche Mode en is wederom een uitstekend nummer. Ondanks de duistere titel klinkt 7even Days Of Darkness relatief vrolijk. White Wings serveert stomende futurepop. Choose is zeer herkenbare en dus weinig originele electro. Maar het zal het ongetwijfeld zeer goed doen in de clubs. Energie gaat over robots en machines en bevat hier en daar echo’s van Kraftwerk. Gück auf blijkt weer zo’n geweldige Duitse synthpop-oorworm. Lost Control is een melodieuze electropopknaller.

One More Talebewijst zich als de gevoelige ballade van het album. Hou dus je zakdoek maar klaar, want er kunnen traantjes vloeien. Titelsong Life Below Zero blijkt een catchy bodypop song, die wat doet denken aan And One. Ain’t Gonna Lie serveert meeslepende midtempo futurepop. Over And Done brengt melancholische electropop. Wages Of Sin is een moderne en goed geproduceerde synthpopsong. Zeit und Meer is dan weer een dromerig electropopnummer met futurepopelementen.Mooi en dansbaar, maar ok niet meer dan dat. Wake Up! blijft een midtempo futurepopritme aanhouden en kon wel eens een clubhitje worden. Alles Still zorgt voor een bitterzoet einde van een sterk en interessant album.

Ook al zit er qua tempo niet veel variatie in de nummers en mocht het voor mij hier en daar wat harder en sneller zijn, toch is “Life Below Zero” een uitstekend electro- en synthpopalbum. Eisfabrik biedt met 20 goede songs op 1 album alleszins waar voor zijn geld. Toch begrijp ik de hype niet, want Eisfabrik is een goed band in het genre, maar voegt er niks nieuws aan toe.

Website / Facebook / Instagram