Urferd – Resan (Black Lodge/ Suburban)

Koen Asaert    22 juni 2022

Het debuutalbum van Urferd, "Resan" is een muzikale odyssee in zowel letterlijke als figuurlijke zin. Het album neemt de luisteraar mee op een reis door donkere en oude noordse bossen.

“Resan” doorkruist een veelvoud aan boeiende muzikale landschappen en thema's in zijn acht nummers, van de weergave van een serene ochtendgloren in de opening van het album tot de warmte en het licht van een haard bij het vallen van de avond. Urferd betekent het begin van een nieuw en aanvullend muzikaal hoofdstuk voor zijn oprichter en enig lid, Daniel Beckman (Twilight Force, Ages), en brengt een verfrissend nieuw perspectief op het genre, waarbij de grenzen van donkere atmosferische folkmuziek worden verlegd.

Gryning biedt een filmische ouverture aangevuld met natuurgeluiden. Avfärd laat het symfonsiche links liggen en kiest voor betoverende traditionele Nordic folk, zoals we die kennen van Forndom. Het trage Strövtåg heeft een iets monotoner karakter en werkt daardoor zeer hypnotiserend. Hymn blijkt mysterieuzer en de zang is sterk sacraal en etherisch. Envig vermengt vrolijke Nordic folk met bombastische filmmuziek. Vaka doet dan weer denken aan de meer ingetogen nummers van Heilung of Wardruna. Hemfärd is weer zo’n sterk soundtracknummer. Als je je ogen dichtdoet zie je allerlei impressionante beelden. Op Dvala krijgt Daniel Beckman vocale ondersteuning van zijn vriendin Kristin Starkey. Wie van Myrkur’s “Folkesange” houdt, zal ook dit lied ten zeerste appreciëren.

“Resan” is het schitterend debuut van het nieuwe Nordic Folk project Urferd van Daniel Beckman. Het lijkt wel een soundtrack geschreven voor een serie zoals Vikings, want de Nordic folk van Urferd komt zeer filmisch en hier en daar zelfs symfonisch over. Wie houdt van Heilung, Wardruna, Forndom en Myrkur moet zeker eens dit album van Urferd beluisteren.