Heidra – To Hell Or Kingdom Come (Mighty Music/ Suburban)

Koen Asaert    6 juli 2022

Heidra is een metalband uit Kopenhagen die een mix speelt van melodieuze, death en power metal met folk-achtige ondertonen, krachtige refreinen en brutale growls.

The Beginning And The End vormt een epische, orkestrale aanhef voor Retribution’s Dawn. Morten Bryld wisselt op dit pakkend power metal nummer tussen diepe growls en mooie cleane vocals. Naar het einde toe evolueert het nummer zelfs naar een power ballad. Dusk is een echt sterke melodieuze power metal song met een stevige beet. The Rebirth neigt naar een mengeling van heavy en doom metal. Wolfborn Rising schakelt van klassieke metal over naar moderne power metal met een ruwe rand. Fall Of the Fey brengt stuwende folky power metal met hier en daar wat death metal elementen. Titeltrack To Hell Or Kingdom Come begint met pianoklanken. De gitaren en de growls geven de song gelukkig meer kracht en energie.

Ancient Gates vangt aan met akoestische gitaar en piano en net als je denkt, dat dit de gevoelige ballade van het album is, geeft de band er een ferme lap op. Cloaks And Daggers kruist verschroeiende melodieuze death metal met superbe krachtmetalen refreinen. Het heldhafitige Two Kings blijkt een echte catchy oorworm, die daarmee het album op prachtige wijze afsluit.

Heidra heeft me op “To Hell Or Kingdom Come" in positieve zin verrast Ik had namelijk niet verwacht dat de muziek zo goed zou zijn Dit zijn stuk voor stuk sterke afwisselingsrijke composities zonder zwakke momenten. Een aanrader voor wie houdt van power metal met een stevige ruwe rand.