Cave In – Heavy Pendulum (Relapse Records/ Suburban)

Koen Asaert    31 juli 2022

Het legendarische Cave In maakt een langverwachte terugkeer met hun Relapse Records debuut, “Heavy Pendulum”, hun eerste volledige studioplaat in meer dan een decennium.

De band (Stephen Brodsky - Gitaar/Vocals, Adam McGrath - Gitaar/Vocals, John-Robert Conners - Drums) ziet een revival na de toevoeging van Nate Newton (Converge, Doomriders, Old Man Gloom) op bas en zang.

New Reality schiet stevig uit de startblokken met een sterk 90ies grunge en heavy alternative drive. Blood Spiller laat zich omschrijven als een rondje stoner, desert rock en klassieke doom metal met hier en daar een knipoog naar metalcore. Floating Skulls serveert zwierige psychedelische garagerock op zijn luidst. Op titeltrack Heavy Pendulum neemt de band gas terug en creëert een Alice In Chains-achtige compositie. We duiken dus weer de jaren 90 in. Pendulambient is een intermezzo dat bult van vervormde stemmen, dromerige sferen en gitaardonderslagen en loopt over in Careless Offering. Dat blijkt een mengeling van klassieke psychedelische doomrock met moderne massieve doommetal. Het heavy rock pareltje Blinded By A Blaze lijkt de mosterd bij Alice In Chains, Stone Temple Pilots, Nickelback en Alter Bridge te halen.

Het aanstekelijke Amaranthine is nog zo’n licht-psychedelisch heavy rock juweeltje. Searchers Of Hell kruist doomrock met grunge en alternative en eindigt met een hint naar bay area thrash metal. Nightmare Eyes gaat de progressive doom metal toer op en zorgt voor een leuke trip. Days Of Nothing verlengt de trip met een instrumentaal intermezzo met oosterse invloeden. De zware riffs op Waiting For Love contrasteren met de harmonieuze zang. In tegenstelling tot de vorige nummers straalt Reckoning een zekere hoop en optimisme uit. Dit sterke album sluit af met het meer dan 12 minuten durende Wavering Angel in een progressive rock/metal stijl à la Opeth en consoorten.

Cave In brengt met “Heavy Pendulum” één van de beste rockplaten van het jaar uit. Het gevarieerde album laat zich echter moeilijk in een hokje steken. Dit is wellicht net één van de sterktes van Cave In, ook al maakt het dit voor recensenten moeilijk. “Heavy Pendulum” blijkt wel niet de meest moderne rockplaat en grijpt vaak terug naar de grunge en alternative muziek van de jaren 90, de psychedelische sound van de jaren 70 en de heavy rock van de nillies. Een aanrader dus voor wie een eclectisch, riffbeladen en enigszins klassiek rockgeluid wel ziet zitten.