Five Finger Death Punch - Afterlife (Better Noise Music/ Suburban)

Koen Asaert    19 september 2022

Five Finger Death Punch deelt regelmatig harde boze stoten uit en verzorgt daarna op zacht wijze de wonden met milde melodieën. Wie houdt van een facettenrijk erg Amerikaans klinkend modern metal geluid is bij Five Finger Death Punch aan het juiste adres.

De kerels van Five Finger Death Punch verrassen op de opener Welcome To The Circus met shock rock en horrorpunk. Ik dacht zelfs even naar het nieuw album van Wednesday 13 te luisteren. Al had het natuurlijk ook de zoveelste schijf van het veelzijdige Lordi kunnen zijn. Titelsong Afterlife begint erg melodramatisch, maar geeft er dan gelukkig een ferme lap op. Net als het eerste nummer klinkt dit naar vijfvingerige doodstootnormen erg fris en vernieuwend. Times Like These is meer traditionele Five Finger Death Punch stuff, al vind ik dat het ook wat naar country neigt.

Roll Dem Bones begint erg hard en boos. De refreinen zijn echter ontzettend melodieus met een hoog oorwormgehalte en zullen in de pit voor korte pauzes tussen het hevig gemosh zorgen. Nummers als Pick Up Behind You zijn de reden waarom bepaalde collega’s deze band omschrijven als een ‘rock powerhouse’. Het is alleszins een energetische en slim in elkaar gestoken alternative metalsong die een kleine stad van de nodige elektriciteit kan voorzien. Het sterke Judgement Day lijkt door hiphop en grime beïnvloed, al zijn er ook veel stukken die duidelijk de richting van stadionrock genre Alter Bridge en Nickelback opgaan. IOU is een krachtig superzwaar rocknummer met typische Five Finger Death Punch thematiek. Thanks For Asking start zacht en blijkt een gewoon goede rockballad.

Op Blood And Tar komt de band harder uit de hoek Het nummer leent zich dan ook uitstekend voor snelle nekgymnastiek. All I Know is een dijk van een powerballad met wortels in country en Americana. Cold Gutter explodeert van woede en sarcasme. Ivan Moody kan hier zijn frustraties ongebreideld uiten. Op The End laat de band intense zwartgalligheid als pure schoonheid klinken en zorgt zo voor een mooi en krachtig einde.

Je houdt het voor onmogelijk, maar de Amerikaanse alternative metal iconen Five Finger Death Punch worden met elke nieuw album nog beter. Op “Afterlife” vind je enkel hoogtepunten. Zwakkere songs zijn er eenvoudigweg niet op te vinden. “Afterlife” is dan ook een absolute aanrader.