Then Comes Silence – Hunger (Nexilis/ Suburban)

Koen Asaert    25 september 2022

In een tijd waarin gekwelde artiesten massaal introspectief, doembeladen, door pandemieën geobsedeerd, nieuw materiaal uitbrengen, zwemt de Zweedse gothic post-punk band Then Comes Silence opnieuw heldhaftig tegen de stroom in, met het zesde album "Hunger" dat flink op weg is naar het licht aan het eind van de tunnel.

Tickets To Funerals mag het album openen. Then Comes Silence mag dan wel met een goed gevoel op weg zijn naar het licht aan het eind van de tunnel. In die tunnel is voorlopig nog pikdonker. RiseTo The Bait brengt lichtvoetige, zwierige post-punk, die ook bij een niet zwartgekleed publiek kan aanslaan. Cold From Inside klinkt ondanks de onderkoelde titel toch relatief warm. Maar het blijft natuurlijk melodieuze post-punk die een zeker duisternis uitstraalt. Worm blijkt een briljant basgedreven nummer. Op het meeslepende Chain krijgt bassist/toetsenist/zanger Alex vrouwelijke vocale versterking van Karolina Engedahl (True Moon), wat tot een opmerkelijk mooie song leidt.

Weird Gets Strange is een dijk van een nummer en heeft bij mij vaak op repeat gestaan. Op Days And Years krijgt Alex ditmaal hulp van William Faith (Faith And The Muse, Mephisto Walz, The March Violets) op het vocale gebied. Ook dit is weer een beregoed nummer. Blood Runs Cold blijkt een erg moderne crossover van post-punk en rock. Pretty Creatures neemt je dan weer mee terug naar de batcaves van de jaren 80en 90. Close Shot serveert een smakelijke combinatie van The Smiths en The Cure. Unknowingly Blessed sluit het album in schoonheid af met weeral een post-punk nummer van wereldklasse.

Conclusie.
Then Comes Silence geeft een hedendaagse invulling aan het post-punk genre en kan zich met het magistraal album “Hunger” tussen bekende bands als Interpol, Whispering Sons en Editors plaatsen. Ze verdienen op zijn minst het voorprogramma te spelen van deze groepen en mogen wat mij betreft ook een veel hogere plaats krijgen op festivals.