Beyond Helvete - Anthem of Decay (Immortal Frost Productions)

Koen Asaert    17 november 2022

Beyond Helvete is een Duits black metal duo, dat aanvankelijk was opgericht als het soloproject van Sven Krause. Later kwam drummer Jonas Schmid van de brutal death metal band Impaler erbij. “Anthem Of Decay” is hun tweede album op Immortal Frost Productions.

Op Inexorable komt het vreemde vschrikwekkende geluid langzaam dichterbij. De muziek zwelt aan en bezorgt je koude rillingen. Beyond Helvete brengt op deze opener gevarieerde black metal van een hoog niveau. Bij Mass Of Obedience vliegt de band er onmiddellijk stevig in met snedig, misantropisch zwartmetaal. Een delicatesse voor wie zijn black metal graag snel en hevig wil.

Van titeltrack Anthem Of Decay kunnen we hetzelfde zeggen. Dit is een vertrouwde lekkernij voor de black metal kenner, maar zal weinig nieuwelingen tot het genre bekeren. Ceremony Of Primal Urge start met zinderende zingende gitaren die een apart cachet geven aan deze beukende black metal song. Atrophied brengt geen vernieuwing in het genre, maar is wel degelijk een puik nummer. Verwacht je aan een typisch black metal geluid met flink veel geschreeuw. Dust Of Golgotha houdt het tempo hoog en zorgt voor de nodige nekgymnastiek. Wederom niks verrassend, maar wel goed. Infinity In Stone blijkt voer voor snelheidsduivels. De vocalen van Sven Krause zijn hier, net als op de rest van het album indrukwekkend. Coeval Distemper rond het album af met brutale, kwaadaardige black metal die als pek op een smerige wijze aan je blijft plakken.

Wie graag vernieuwing heeft in het black metal genre, kiest liever een andere band, maar wie houdt van een kwalitatief vertrouwd black metal geluid is bij Beyond Helvete aan het juiste adres. “Anthem Of Decay” zal weinig nieuwelingen tot het black metal genre bekeren, maar is wel een mooie ontdekking voor bestaande black metal discipelen.

“Anthem Of Decay” van Beyond Helvete kun je hier bestellen: https://lnk.to/anthemofdecay

Website / Bandcamp / Instagram