Liber Null - For Whom Is The Night (Immortal Frost Productions)

Koen Asaert    30 november 2022

Liber Null is een internationale black metal band, gelinkt aan Nederland en Italië. De band omschrijft zin muziek als een krankzinnig ritueel in de schaduw van bloedende bomen.

Dit trio verbergt zich achter de schuilnamen: Thorns (drums), Ades (gitaar, basgitaar) en Psaalm (stem) en is ook actief onder andere namen in metal bands zoals Fides Inversa, Darvaza en Frostmoon Eclipse.

Het album begint met Nocturnal Craft, een brutaal, agressief en snel black metal lnummer, dat stormramsgewijs je trommelvliezen probeert in te beuken. Ik kan deze offensieve speelstijl wel appreciëren, maar hoop toch dat men niet het hele album aan ditzelfde hoge tempo speelt. Hexenblood Vessel vangt aan met interessant keelgezang, zoals dat gebezigd wordt in zowel nordic folk als in Mongoolse muziek. Het helse ritme lijkt wat afgezwakt en de heeft een meer ritueler karakter. En met dat laatste scoor je altijd beter bij mij. Deze track vind ik dan ook een heel stuk beter, dan het vorig nummer. Gandreidh gaat de richting van black’n’roll op, al zijn er ook korte contemplatieve momenten.

Mercy As A Blade biedt naast snedig gitaarwerk van Ades ook interessante variatie. To Death’s Light is de langste song van het album, maar komt zeker niet langdradig of vervelend over. Eens te meer bewijs PSAALM over indrukwekkende zangkunsten te beschikken. Dit nummer kent bovendien een prachtig progressive einde. Op They Listen In hoor ik dat ritueel ceremonieel kantje weer. Ondanks het continuê geknuppel van drummer Thorns, voel ik me zelfs een beetje gehypnotiseerd.

Conclusie;
Kwantitatief lijkt 6 nummers op een album weinig. Vooral als dit geen ellenlange songs zijn. Kwalitatief is “For Whom Is The Night” van Liber Null echter meer dan in orde. Kortom, dit is een lekkere black metal schijf. Liber Null voegt weinig nieuws toe aan het genre, maar heeft het wel in zich om een vaste waarde te worden in het zwartmetalen wereldje.

Dit sterke black metal album kun je hier bestellen of streamen.

Facebook / Bandcamp / Instagram