Arbeid Adelt! – Het Heelal Is Hier (Starman Records/ Suburban)

Koen Asaert    25 maart 2023

40 jaar na het legendarische mini-album "JONGE HELDEN" en hun BelPop-klassieker Lekker Westers verschijnt Arbeid Adelt!'s eerste album sinds het MIA-genomineerde "SLIK" uit 2016. 2023 wordt dan ook 'n jubileumjaar met concerten, remixes en prettig gestoorde chaos.

Fris! Fris! Het Heelal Is Hier verscheen al op de EP-cassette die dit album vooraf ging. Het lekker gekke nummer ken een Kraftwerk-iaanse intro en gebruikt verder ouderwetse elektronica vermengd met moderne industriële geluiden. Happy Is Geen Nederlands lijkt het Nederlandstalig equivalent van een doorsnee Deutsch Amerikanische Freundschaft(DAF) nummer. Danspret verzekerd. Heren, Praat Niet Zo is een heerlijke cocktail van tropische caraîbische klanken en koele elektronica. Pelikaan is nog zo’n nummer van de cassette. Marcel Vanthilt’s absurde woordenkunst, zorgt voor een creatief hoogstaande electrotrack, De .saxofoon geeft het nummer bovendien een jaren 80 flair.

Slanke Lege Handen blijkt een dromerige, broeierige electrosong met een boodschap, die het zowel bij fans van het eerst uur als de jongere generaties goed kan doen. De Engel met de Handgranaat pakt uit met duistere absurditeiten op een achtergrond van naar jaren 80 verlangende synthesizers en de betoverende bas van Luc Van Acker. Het retrofuturistisch nummer Het Proletariaat Wil Laminaat bevat een aan een vroegere dancepop hit herinnerendsynthmelodietje en lijkt op een manifest geschreven tijdens een reis met sterrenschip Voyager. Pret serveert schizofrene electropop, die terzelfdertijd zowel heel modern klinkt als terugreist naar een periode waar een saxofoon onontbeerlijk was om een hit te hebben. Op Monotonie komt Marcel Vanthilt over als een mompelende tot niemand en iedereen sprekende zot. Een repetitieve vrouwenstem knarst als in elkaar grijpende tandwielen door zijn brein. Ondersteund door een geniale ijzersterke muzikanten evolueert dit psychiatrisch experiment naar een waar kunstwerkje. Op December krijgt Marcel Vanthilt vocale versterking van een paar zoetgevooisde vrouwenstemmen. De teksten lijken hier ook veel samenhangender dan op alle voorgaande nummers

PretMix is een remix van ‘Pret’, waar niet veel op op te merken valt behalve dan dat het door het weglaten van vele strofen, een stuk normaler overkomt. Je kan je echter afvragen of niet juist die gekheid isn die het nummer zo interessant maakt. PeliMix is een instrumentale mix, die perfect lijkt te zijn voor zogenaamde dancefestivals zoals Ostend Beach en Tomorrowland. Frismix is ook een hoofdzakelijk instrumentale remix. Toch is dit nummer eerder geschikt voor een new wave fuif dan voor die gehypete commerciële boenkeboenkefestivals. Het bonusnummer De Taal Van De Liefde is een bewerking van een Bobbejaan Schoepen-song opgenomen voor een nog komend Bobbejaan Schoepen-tribute. Het blijkt een optimistisch coherent lied dat erg afwijkt van wat dit album voor de rest te bieden heeft. Toch is dit een mooie song, die zeker uitgebracht moet worden. 50.000 Hihats Buscemi’s Pandemonic Remix, een herwerking van het nummer uit het “SLIK”album, is zelfs in een remixversie typisch Arbeid Adelt! en mag, wat mij betreft, ook als single uitgebracht worden.

De teksten van Marcel Vanthilt lijken op het geratel van een gek , absurdistische woordkunst en paniekpoëzie. Maar in combinatie met uitstekende muzikanten vormt Arbeid Adelt! Een subliem kunstenaarscollectief. “Het Heelal Is Hier” komt dan ook over als een muzikaal schilderij in Belgisch surrealistische stijl. Dit album is dan ook een absolute aanrader voor wie houdt van new wave en electroklanken en bovendien, samen met “Wederkeer” van Heidevolk, het beste Nederlandstalige album, dat ik dit jaar al gehoord heb.