BONY MACARONI & SNOW COATS - SPLIT-EP (Redfield Records en Alcopop! Records)

Van Muylem    27 september 2023

Sommigen zouden kunnen beweren dat felle concurrentie en een meedogenloze mentaliteit de drijvende kracht zijn achter de "music business". Toch zijn er op zijn minst twee bands die het daar totaal niet mee eens zijn! Deze herfst vieren de Nederlandse indie-rockers Snow Coats en emo/pop-punkers Bony Macaroni hun vriendschap met de release van een heuze 'Bony Macaroni/Snow Coats' Split-EP.

Deze herfst vieren de Nederlandse indie-rockers Snow Coats en emo/pop-punkers Bony Macaroni hun vriendschap met de release van een heuze 'Bony Macaroni/Snow Coats' Split-EP. "We zaten met z’n allen een beetje te hangen in de kroeg, toen het idee van een split ter sprake kwam", zegt Stefan, zanger van Bony Macaroni. Anouk, de frontvrouw van Snow Coats, voegt toe: "Ja, de meesten van ons wonen in Arnhem. We hebben samen ook al een paar shows gespeeld en we waren al van plan om samen een klein tourtje te doen". Hoewel de 'Split-EP' een bekend fenomeen is in het VK en de VS, werken Nederlandse bands zelden op deze manier samen. 'Echt jammer' volgens beide bands, omdat ze allemaal van mening zijn dat er niets mooiers is dan samen kunst maken. De 4-song split komt uit op 27 september, maar zowel Snow Coats als Bony Macaroni brengen hun nieuwe singles uit op 7 september. De EP zelf is niet de enige gezamenlijke inspanning, maar dat geldt ook voor de release waarvoor platenlabels Redfield Records (Duitsland) en Alcopop! Records (VK) hun krachten bundelen.

Bony Macaroni brengt een door country beïnvloedde emo-pop track uit getiteld 'when I look at u (my pupils don’t dilate)'. Dit nummer, met Snow Coats' Anouk als gast-vocaliste, neemt het tegenovergestelde perspectief in van wat zo gebruikelijk is in het emo-canon: die van de 'onbeantwoorde liefde'. Stefan legt uit: "Het nummer is geïnspireerd op een gesprek waarin IK degene was die het ‘afwijzen’ deed. Hoewel afgewezen worden wel erger is, voelde ik mij ook niet top als afwijzer. Het was een vrij ongemakkelijk gesprek, maar ik kon niet echt iets anders dan 'to try my hardest not to be the one they’re thinking of'."

Snow Coats brengt ‘dreaming in the car’ uit, een emo/indie-rocknummer. Anouk: "Van kleins af aan ben ik altijd erg gevoelig geweest voor wagenziekte, dus dé manier voor mij om een lange autorit door te komen is uit het raam staren en nadenken over dingen. Ik doe dit nog steeds en ons nummer 'dreaming in the car' gaat over in een auto zitten, op de passagiersstoel, naast iemand van wie je weet dat die niet goed voor je is, maar bang te zijn om te zeggen hoe je je echt voelt. Dus staar je gewoon uit het raam, pieker je en stel je gesprekken voor in je hoofd." Stefan is weer te gast op dit nummer, als schrijver en zanger van het tweede couplet.

1. when I look at u (my pupils don’t dilate) mag deze EP openen en is het eerste duet. De backings zorgen voor lentekriebels en een leuke sfeer. Je voelt het lekker kriebelen tussen beide artiesten. Het geheel klinkt lekker poppy! Missie geslaagd!
  2. dreaming in the car (SNOW COATS): klinkt lieflijk. Als duet heft het zeker een bestaansrecht. Dit nummer zal live alvast een excuus bieden om samen op tournee te gaan.
  3. hollow (SNOW COATS): klinkt lekker fris, opgewekt, met een paar veer maar rechtop en spring lekker mee momenten. De zang mag er best wezen.
  4. chevy (BONY MACARONI): goed tempo, een beetje catchy, lekker vurig waarbij de lead gitaar een leuke rol mag spelen. Ik vrees wel dat deze track zal verzuipen in de grote massa van gelijkaardige songs die op dit moment verschijnen.

Het was een leuke kennismaking en dat is nu net de bedoeling. Missie geslaagd, dus!

VOLG BONY MACARONI: FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER | YOUTUBE | SPOTIFY
VOLG SNOW COATS: FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER | YOUTUBE | SPOTIFY