Winston – Lianne ging op reis

Van Muylem    24 november 2023

Op de sterfdatum van Freddie Mercury nota bene, releaset Winston een nieuwe single: Lianne Ging Op Reis. Dit is de voorbode van het lenteoffensief waarmee de band komende lente het muzieklandschap mee zal bestoken. In het najaar zalven ze met het tweede album van de groep rond Simon Alice René.

Het verhaal achter Lianne:

Voor Lianne ging Op Reis kroop de band met enkele vrienden de studio in. Naast de vaste bezetting deed Bert Janssens (Berang) wonderen op gitaar, Wouter Theunis nam mee de drumstokken op en Simon sleurde zijn vrouw en schoonzus voor de microfoon. Met Arnout Hellofs (Hooverphonic, Admiral Freebee, e.a.) achter de knoppen leverde dit een spinvissige track met latino vibes, een Brian May-solo en op het einde een zacht tegen de toon schurend koortje. Winston in woord en daad, dus. Maar Winston zou Winston niet zijn als ook de tekst van deze single een dubbele bodem zou hebben. Lianne Ging Op Reis gaat namelijk over een terminale vrouw die alles tot het laatste druppeltje uit haar bucketlist wil wringen. Voel je het al schuren?

Op muzikaal vlak heeft onze goede vriend reuzestappen voorwaarts gezet: je hoort aan elke noot dat alles klopt en dit alles gaat samen met een melancholisch sausje, een beetje warmte en een tekst die je even tot nadenken zet! Dit nummer hoort op de radio, met hier en daar een interviewtje of duiding bij de tekst, kwestie van de tekstuele genialiteit nog wat te onderstrepen! Prachtig, geniaal, betoverend mooi maar ook keihard filosoferend: leef je leven voor het te laat is!

Artwork:

Voor het artwork gaat Winston de komende periode nieuwe samenwerkingsverbanden aan. Daar waar frontman Simon Alice René het vorig album zelf onder de zeefdruk legde, gaat hij nu op zoek naar aanstormend grafisch talent. Voor Lianne Ging Op Reis werkte de band samen met Sarah Vanheuverzwijn van Makiart.be, die al samenwerkte met o.a. William Boeva en Johan SebastiaanStuer (De Ideale Wereld).

Vandaag komt het nummer uit op spotify en al de andere platformen.