De Rivier brengt pakkend muzikaal eerbetoon aan Ronald Ausloos!

Van Muylem    26 november 2023

Begin juni 2023 moesten we compleet onverwacht en veel te vroeg afscheid nemen van Ronald Ausloos. Bart & Jan van ‘De Rivier’ brengen met het eigen nummer ‘Fragiel’ een muzikaal eerbetoon aan deze geliefde rasartiest.

Afgelopen vrijdag organiseerde Provinciedomein Het Vinne, waar Ronald educatief medewerker was, een hommagewandeling. Na een ingetogen wandeling werd er op het binnenplein door bevriende artiesten een hommage gebracht aan Ronald.

‘De Rivier’ was één van die artiesten. Toen Ronald overleed waren Bart en Jan daarvan diep onder de indruk. Muziek helpt bij het verwerken en ze schreven het nummer ‘Fragiel’. Het liedje werd aan het gezin van Ronald bezorgd en ze vroegen en kregen toelating om het uit te brengen. Meer nog, dochter Emma maakte een prachtige pentekening van haar vader voor de hoes. Het nummer kan gratis gedownload worden via www.deriviermuziek.be en is ook terug te vinden op Spotify en Youtube.

De Rivier is sinds 2022 de Nederlandstalige evenknie van ‘The river curls around the town’, het muzikale project van Tienenaars Bart Bekker en Jan Vanwinckel (beiden ook actief bij de powerrockgroep Gudinöv). Eind maart van dit jaar brachten ze hun vierde en (voorlopig) laatste Engelstalige album ‘Crashes and crushes’ uit en kondigden aan dat ze voortaan verder zouden gaan in het Nederlands onder de naam ’De Rivier’. Het nummer Fragiel is hun eerste release onder deze naam.

Review:

De titel is goed gekozen en weerspiegelt perfect hoe het nummer weerklinkt. Het is een schitterend eerbetoon geworden waarbij je haast vanzelf een traantje of meer moet laten. Het is het soort nummers die een massa stil krijgt en je bij de keel grijpt om je die onvermijdelijke krop in de keel te bezorgen. Meesterlijk mooi en o zo pakkend. Geniale tekst die ook goed weergeeft hoe beide heren zich voelen bij dit plotse afscheid. Ik mag vermoeden dat nog andere mensen dit nummer gaan gebruiken tijdens een crematie (of begrafenis voor zij die het graag op de ouderwetse manier willen doen). Beklijvend mooi!

Meer info over de artistieke bezigheden van Ronald kan je vinden op www.ronaldontheroad.com en www.lesfragiles.be