Steek D'n Draak - Er Staat Een Zwaard In De Gang (EP) Independent/Eigen Beheer

Van Muylem    7 februari 2024

Een nieuw genre is geboren. CARNAMETAL!!! Van dikke metal tot aan 80's knuffelrock en dat allemaal in een schunnig Nederlandstalig jasje. Steek d'n Draak maakt eigen muziek en haalt inspiratie uit bands als Van Halen, Metallica, Whitesnake, Pantera en natuurlijk Gerard Joling. Gooi je vrouw uit het raam, rij je auto in het kanaal en geef de hond een high-five. Dit is muziek met gitaren. Brandende gitaren die door de geluidsbarrière klappen. Dit is dé Carvanals EP van Steek d'n Draak.

Sinds de eerste video singles ‘Lauw Bier’, ‘Drakendoder’, ‘Sinds Een Dag Of Twee’ en ‘Kusje Hier, Kusje Daar’ loopt het storm met de ‘ongewenste’ schoonzonen van de Brabantse Rawk&Rowl scéne. De mannen, die er lekkerder uitzien dan je eigen vriendin, komen na hun allereerste album ‘Greatest Hits’ met daarop, in chronologische volgorde, al hun video singles aangevuld met een paar extra’s, nu met een heuse Carnavals EP. De muziek is lekker rauw, de teksten gaan over alledaagse, herkenbare zaken, zijn soms smerig, soms lief, maar vooral tegen en veelal zelfs over het randje. Oordeel zelf!

Beginnen doen ze met 't Ken Kapot is een heuse meezinger die wel iets weg heeft van Onze Bok is Dood (Mama's Jasje) terwijl iemand anders net aanhaalt dat het eerder I'm Into Folk is (The Radio's), maar dan wel met een totaal andere tekst en over een meisje met een vriendje waar alles kapot gaat. De tekst is grappig en o zo anno 2024! Laat het feest maar losbarsten!

100 liter bier doet me denken aan die Duitse carnavalsfestivals waar ze die mega grote glazen bier uitdelen. De backings klinken zeemzoet, terwijl de gitaren lekker scherp klinken. Hoewel de tekst over carnaval gaat is het eerder een zeemzoete rocker met een geestige tekst en af en toe een koe die even mag loeien. Er is zelfs een klap maar lekker mee met je handen momentje. De vocals klinken echt wel goed en geven aan dat er oook echt kan gezongen worden!

Afsluiten doen ze met Carnaval O Carnaval: lekker vunzig en bijzonder sexueel geladen terwijl het refrein zeemzoet is en oproept tot lekker meebrullen! De gitaren klinken lekker vet en ook Piet piraat doet even mee, maar pietje is hier ok iets anders. Het einde is echt wel gemaakt om een set mee af te sluiten!

Het zijn drie krachtige, korte, grappige, sappige, vette songs ide airplay verdienen en hen naar ik hoop ook vele optredens zullen bezorgen! Ik hoop overigens echt dat deze gasten ooit is samen op tournée gaan met Felddy Melculy, want dat zou echt de max zijn! Lekker vettig, grappig en terwijl op technisch vlak op en top! Lachen en feesten! Fleddy Melculy meets Feuerschwanz! Deze EP is echt een knaller!