MUSTII maakt zijn song bekend voor het Eurovisie Songfestival: 'Before The Party's Over'!

Van Muylem    21 februari 2024

Zanger, componist & acteur Thomas Mustin aka Mustii zal België vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival met het nummer Before The Party's Over – een ode aan het leven, zowel breekbaar als krachtig.

Before The Party's Over is – net als het leven – een achtbaanrit die in een oogwenk voorbij flitst. Het nummer opent traag. Je hoort betoverende synths die leiden naar een epische climax, voorzien van melancholische strijkers, euforische blazers, potige beats en een groots koor met de stemmen van duizend fans. En toch is de grote ster van het nummer Mustii en zijn innemende stem. Breekbaar in de coupletten, naadloos overschakelend naar een hartverscheurende falsetto in het refrein, wervelend als een tornado in de finale. Allicht zal het nummer niet zo goed scoren dan die andere held van onze natie: Gustaph, maar we wensen het hem oprecht toe! Op top tien notering zou mooi zijn, al de rest is mooi meegenomen!

Luister hier: mustii.ffm.to/beforethepartysover
Bekijk hier de video: youtu.be/WCe9zrWEFNc

In de woorden van Thomas:

"Ik wilde een lied vol vuur en optimisme dat klein begint en opbouwt naar een grootste, euforisch climax. Het leven is kort, daarom moeten we er alles uit zien te halen. Stap uit je comfortzone en leef vol en intens. Durf je maskers afzetten, wees jezelf, luister naar je gevoel en laat je niet opsluiten.

Ik gebruik een lange avond op een feest met alle ups en downs als metafoor voor het leven. Zowel in het leven (als tijdens een avondje uit) leggen we ons zoveel druk op om te zijn zoals iedereen, om erbij te horen, om onze ware gevoelens te verbergen, om een betere carrière te hebben, om te klimmen op de sociale ladder, om een sjiekere auto of groter huis te hebben. We wringen onszelf in bochten om er toch maar bij te horen. Dit nummer gaat over het besef dat je je nooit goed of voldaan zult voelen als je jezelf probeert te vormen naar de verwachtingen van anderen.

De boodschap is eenvoudig maar universeel: de tragiek van het leven zit in zijn eindigheid. We moeten het ten volle leven zonder pretentie of angst, maar met trots. Wees veerkrachtig en toon doorzettingsvermogen.. Het leven is een feest! Het kan soms extreem en donker zijn, maar ook vol vreugde en euforie. Ik wil niet dat het feest eindigt. Dit nummer is als een oerschreeuw: leef met volle teugen voordat het feest voorbij is!

Daarnaast zie ik ook een parralel met de jaren ’20: we dansen uitzinnig om de naderende apocalyps te vergeten. Ik voel dat mijn generatie (en de generatie daarna) op zoek is naar veilige plekken waar er hoop is en waar onze dromen gevoed kunnen worden. Het is een nummer voor zij die worstelen met het leven. Daarom was het belangrijk dat die dualiteit in het nummer zit. Het moest intiem klinken, maar ook extatisch, tragisch en theatraal en urgent.

‘Before The Party Is Over’ is mijn vrije interpretative van ‘De Drie Zusters’ van Tsjekov:  - De tijd zal komen en iedereen zal de betekenis van dit alles kennen, waarom er al dit lijden is, en er zullen geen mysteries meer zijn, maar ondertussen moeten we doorgaan met leven."

Mustii speelt in oktober voor een reeds uitverkochte AB en kondigt zijn eerste arenashow in Vorst Nationaal aan voor 1 februari 2025.

FOLLOW MUSTII
WWW / FB / IG / YT / SPOTIFY / TIKTOK