Monuments - Gnosis

Erik Vandamme    27 september 2012

De Britse Progressive metal band Monuments ontstond  na het uiteenvallen van Fellsilent (2003 - 2010). Eind 2010 debuteerden ze  met de EP We Are The Foundation. Het zag er zelfs op een bepaald moment niet goed uit voor Monuments ,vooral  de zoektocht naar een geschikte zanger bleek een probleem.. Die werd uiteindelijk  gevonden in de persoon Matt Ross  Met als gevolg dat de band hun debuut album Gnosis uitbracht.

Vooral Matt Rose zijn rauwe screams heeft een enorme stempel gezet op de sound van deze plaat. Toch is het daarnaast vooral het strakke drumgeluid dat nog het meeste opvalt.  Het geheel klinkt zeer technisch, zowel de gitaar riffs als de drums komen heel clean over, om het zo te zeggen. Dat alles wat in het teken staat van de zangpartijen is een reden waarom. Dit kan tevens gezien worden als een klein min puntje want het album blijft over de gehele lijn wat hetzelfde.

Gelukkig is het een heel strakke lijn zodat je dat punt van kritiek gemakkelijk kan overbruggen.  Een top album is het daarom niet geworden maar hou je van technisch hoogstaande melodieën zal deze Gnosis je wel kunnen bekoren. Voor ons hadden er wat meer gedurfde riffs ingezeten mogen hebben, iets minder gebouwd rond die stem van Rose en iets meer rond de muzikale aankleding. Nu is het wel zo dat als Rose zijn strot open trekt je een brok energie uit de speakers hoort blazen die je niet onberoerd laat.

Gnosis zal zeker de globale fan van het progresive metal genre aanspreken. Om die reden mag het al bij al een geslaagd debuut  genoemd worden maar vooral met oog voor de vocale aankleding.  En toch bewijzen ze ook puur instrumentaal sterk voor de dag te kunnen komen met bvb. de prachtige gitaar intro op Regenerate, dingen als dat hadden er dus iets meer mogen hebben ingezeten. Maar bij de eindafrekening hoor je ons zeker en vast niet klagen. Mooi plaatje , net geen top album.

1. Admit Defeat
2. Degenerate
3. Doxa