Templeton Pek – Slow Down For Nothing

5 april 2012

Deze groep boeit me wel. De muziek is zeer leuk om te beluisteren en mijn onderbewustzijn dwingt me om 18 minuten lang mee te headbangen. Het enige jammere voor mij is dat ze niet echt een eigen smoel hebben, de songstructuren, de riffs, de melodieën en zelfs het stemgeluid klinken daarom te bekend in de oren. In de zomer van 2011 verzorgden ze dan ook het voorprogramma van hun grotere broertjes: Rise Against, Good Charlotte en Bullet for my Valentine.

De naam van hun EP, “slow down for nothing” is alleszins perfect gekozen!

Het openingsnummer “Signs” start de motor en trekt zichzelf met een zodanige vaart in gang dat jij als toevallige passant schreeuwend op de motorkap beland (bij wijze van spreken zullen we maar zeggen). De heerlijke stem van de zanger zet alles in de hoogste versnelling en mits enkele zachtere bridges die een krachtig refrein inluiden, blijft dit liedje doorrazen tot de laatste noot.

What are you waiting for” is een typisch liedje waarin een zachtere chorus afgewisseld wordt met een goed en sterk refrein. Misschien is het omdat hun geluid zo veel voorkomend is, of omdat hun cd niet echt een tijdloos “hitje” bevat, maar tegen het einde van dit tweede nummer verslapt de aandacht wat. De rest van de EP zal je zeker beluisteren, en je zal zeggen; “Het is retevet”, maar je zal iets speciaal en/of iets nieuws missen. Volgens mij zal Templeton Pek met deze plaat dan ook niet uit de schaduw treden van de kopmannen in het genre. Wel moet ik zeggen dat het laatste liedje, mits de onoriginele chorus, een gigantisch lekker en meeslepend refrein heeft. “Conflict in memory” is voor mij dan ook het beste nummer van deze EP.

Conclusie; Templeton Pek is een goede band met een goede plaat. Maar ze slagen er niet in om hun nummers gedenkwaardig te maken, na 10 luisterbeurten kan je de 5 liedjes nog niet uit elkaar houden. Ga een optreden gaan bekijken, haal de cd in huis, je zult het je niet beklagen, maar tenzij ze binnenkort met origineler materiaal op de proppen komen, zal je ze jammer genoeg waarschijnlijk vergeten.

1. Signs
  2. What Are You Waiting For
  3. Clarity