Evergrey - Glorious Collision

26 februari 2011

Daar waar het hapert in de groep, daar moet verandering in komen. Net daarom heeft Evergrey ervoor gekozen om hun nieuwste album Glorious Collision op te nemen met 3 nieuwe bandleden. Met als gevolg natuurlijk dat 3 members de groep moesten verlaten. Volgens de zanger/gitarist Tom Englund zouden er geen harde woorden gevallen zijn bij dit verdict. Het grootste verlies van de groep zal vermoedelijk Henrik Danhage geweest zijn want volgens bronnen zou dit voor de hele band een emotioneel zware klap geweest zijn toen hij officieel vertrok.

Dat dit nieuwste album dus compleet anders zal klinken wisten we al maar dat de groep met dit album zulke evolutie ging gemaakt hebben hadden we niet verwacht. Waar in de voorgaande albums het uitdagende in de liederen het liet afweten, daar vinden we dit nu terug in Glorious Collision. Laten we eens even het lied “Leave It Behind Us” bespreken. Enerzijds laat de titel ons weten dat ze het verleden (verlies bandleden,…) achter zich laten maar anderzijds toont de groep ons dat ze het nog niet verleerd zijn. We vinden er namelijk hun verrukkelijke solo’s, depressieve sfeer en natuurlijk de enorm toepasselijke zang van Tom Englund op weer.

Hij is dan ook de man die ons al die mooie kippenvel momenten laat bezorgen. Naast deze track is ook Wrong een lekker ouderwets nummertje. Het lied zorg geeft ons een beeld weer van een zeer ingetogen performance die zich tegelijk groot en stoer wil voordoen. Een knaller van formaat dus voor wie echt naar het muzikale luistert. Maar het beste, mooiste en allersterkste lied bewaart de band tot laatste, namelijk And The Distance. Hoe dit lied klinkt, dat laat ik liever in waan achter, aan jullie dus om het te ontdekken!

Voor mij heeft de band met deze plaat bewezen dat ze er na de stevige line-up veranderingen nog steeds staan en misschien wel sterker dan voorheen. De band blijft kwaliteit en kwantiteit leveren en zorgt ervoor dat we een drang krijgen om bepaalde nummers maar op de repeat te zetten. Belangrijk bij dit album is wel dat je het met passie en gevoel beluisterd en eventueel diverse malen opnieuw beluistert zodat het album echt tot zijn recht kan komen binnenin jouw mind!

1. Leave It Behind Us
2. You
3. Wrong