Assasin- Breaking the silence

levi deluycker    9 februari 2011

Zin om nog eens nostalgisch te headbangen op wat old-school thrash metal? Wel, toevallig valt hier “breaking the silence” van Assasin in de bus. Assasin werd opgericht in 1984 in Duitsland en maakte dus de opkomst van thrash metal levendig mee en heeft er ook wel een klein aandeel in. Met “interstellar experience” namen ze een (sub)klassieker op. Na diefstal van instrumenten tijdens hun eerste officiële tour  als voorprogramma van Death Angel verloor de band echter de moed en zette er een streep onder.

Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en in 2002 kwamen de heren terug samen. Ze bekropen daarna terug het podium op Wacken 2003. In 2005 zag hun derde album “the club” het levenslicht maar jammer genoeg passeerde dit zowat geruisloos aan de massa. In 2010 zetten ze echter hun pootje onder een contract bij SPV en het resultaat daarvan is deze “breaking the silence”.

Het thrashen zijn de heren zeker nog niet verleerd. De riffs vliegen je om de oren, de strakke ritmesectie zet er vaart achter en Robert Gonnella zijn rauwe stem voorziet het plaatje van zijn sterke vocalen. Je kan hun muziek best omschrijven als de typische Duitse thrashsound(vooral veel Sodom) met een injectie Slayer/Dark Angel. Dat de thrashbands de laatste jaren als paddestoelen uit de grond zijn verrezen is natuurlijk wel een feit, maar het doet toch nog altijd deugd als zo een oude (en laten we eerlijk zijn: deels vergeten) band zijn plaats terug komt opeisen.

Is een album als “breaking the silence” eigenlijk nog relevant vandaag? Als we heel eerlijk zijn : neen. Maar laat dat de pret niet drukken. Eenieder die niet genoeg kan krijgen van Old-school thrash zal hier wel zijn gading in vinden. Het schijfje is goed voor je nek op los te headbangen en vette moshpits te starten. En zeg nu zelf: heb je eigenlijk nog iets meer nodig?