Debt of Nature - Crush, Kill and Burn

12 januari 2011

Debt of Nature zag het licht in 2006. Deze band uit Duitsland bracht in 2007 alreeds een demo uit en in 2008 de langspeelplaat “Dreams Kill on Command”. Beide releases brachten ze uit in eigen beheer maar sinds kort hebben ze besloten om bij Deity Down Records te gaan. Op die manier bereiken ze enerzijds grotere promotie en extra publiek. Hun nieuwste album “Crush, Kill and Burn”.

De groep brengt naar zijn volk een combinatie van thrash- en deathmetal. Bij velen onder ons zal deze vorm wel goed herkenbaar zijn. De verwachtingen bij een dergelijk gegeven liggen dan ook op een goed samenspel en mooie samenhangen. Helaas blijkt bij dit album heel wat kakofonie aanwezig te zijn. Tevens wordt de vorm van deathmetal hier aux-serieus genomen waardoor de band vaak vervalt in het brute, chaotische geschreeuw.

Ook de combinatie van de high-speed drumsessies, snelle riffs en abnormale schreeuwen brengen dit album niet tot een kwalitatief hoogstandje. Toch moet het gezegd worden dat de artiesten 1 voor 1 kennis hebben van hun instrumenten waardoor het album niet out-to-date gaat klinken en uiteindelijk het volledige jaar 2011 zou moeten overleven.

Wat ik bij een album zeker belangrijk vindt is dat er minstens 1 of meerdere nummer blijven naspelen in mijn hoofd, of tenminste een deuntje ervan. Doch blijkt deze groep dit niet te kunnen. Niet erg hoor maar naar eigen mening is een album dan niet helemaal geslaagd.

Debt of Nature heeft mij met dit album niet kunnen bekoren om hun een “hoge score” toe te kennen. De groep weet waar ze mee bezig zijn, kennen hun instrumenten en de groep bestaat een bende samenhangende leden. Helaas zijn hun nummers 1:1 niet altijd even goed op elkaar inspelend en hervallen ze velermalen in chaotische wat ik op een album niet verwacht