Paaspop - Dag 3 -20/04/2014

Tom V    25 april 2014

Ook tijdens de derde Paaspop dag was de zon van de partij en dat zorgde alleen maar blije gezichten, swingende bierbekertjes en uiteraard heel wat kortgerokte dames of blote basten van de heren. Paaspop dag 3 was af en dat kun je hieronder lezen.

Taymir / Thunderbolt: Vinyl Mania instore session De jonge Nederlandse band Taymir is één van de bands die gevraagd is een instore session te doen ter geledenheid van Record Store Day op 19 april. De groep die energieke indiepop met duidelijke jaren ’60 invloeden maakt weet de kleine Vinyl Mania winkel goed vol te krijgen; zelfs buiten staat publiek naar het optreden te luisteren. Bijzonder aan hun sound is de samenzang, maar ook het hoge meezinggehalte van hun nummers, wat in deze intieme setting zeer goed tot z’n recht komt.

Bliksem / Phoenix
Nog meer female-fronted metal hier op Paaspop. Ondanks dat deze Vlaamse band aangeeft eigenlijk op een break te zijn van touren, doen zij de Phoenix aan vroeg op de zondagmiddag. Hoewel velen op dit tijdstip nog in hun tent liggen, is de kleine groep aanwezigen niet voor niets opgestaan. Zij worden wakker geschud door de schreeuwde gitaren en perfecte harmonieën van deze band. Ondanks dat wat minder galm op de vocals ook prima was geweest, zet de band met veel plezier een strakke show neer.

Kraantje Pappie / Stardust
De Stardust is heel aardig volgelopen voor de Nederlandse hiphopartiest Kraantje Pappie. De vlotte ‘off-beat’ rap gaat er makkelijk in bij het toegestroomde publiek, wat ondertussen druk aan het dansen is. Nummers worden vlot aan elkaar gepraat, waardoor de show ononderbroken van het ene in het andere nummer overvloeit. Al met al zorgen de dubsteptunes, rap en lichtshow van Kraantje voor een vlotte en zeer dansbare performance.

Nielson / Apollo
Nielson, bekend van de Nederlandse talenjacht ‘De beste singer-songwriter van Nederland’ en zijn hit ‘Beauty and the Brains’, speelt op zondagmiddag in de Apollo. Zijn Nederlandse popsongs zijn simpel, maar catchy. In eerste instantie lijken zijn liedjes niet zo bekend bij het publiek als de zanger verwacht, maar na enkele nummers blijkt zijn enthousiasme aanstekelijk en komt er ook een respons vanuit het publiek. De sfeer zit er goed in, en er wordt zeker meegezongen als Nielson aan zijn bekendere nummers begint. Zeker niet het meest bijzondere optreden van het weekend, maar prima passend bij de relaxte sfeer.

Circa Waves / Jack Daniel’s Stage
Deze 4-koppige band uit Liverpool is duidelijk nog zeer onbekend in Nederland, kijkend naar de hoeveelheid publiek die is toegestroomd om naar hun optreden op de Jack Daniel’s Stage te kijken. De groep klinkt lekker, speelt technisch goed en heeft het duidelijk naar zijn zin op het podium, maar lijkt nog niet echt een eigen unieke sound te hebben gevonden. Al met al een leuk optreden, wat beëindigt wordt met een originele cover van Phoenix’ ‘1901’. Circa Waves is zeker een band waar we meer van gaan horen!

Moss / Phoenix
De perfect uitgevoerde, zeer dansbare muziek van de Nederlandse groep Moss krijgt de hele Phoenix aan het dansen. Hun sound is bijna on-Nederlands goed te noemen. Wel heeft de band enigszins moeite de aandacht van het publiek vast te houden, zoals blijkt uit de vele pratende mensen achterin de tent.

DeWolff / Phoenix
Het geluid van de Limburgse groep DeWolff is op z’n minst opmerkelijk te noemen. De sound, die nog het best te omschrijven valt als psychedelische bluesrock, is zeer uniek en wordt live door het trio met veel passie ten gehore gebracht. DeWolff is uniek door de combinatie van drum, gitaar, Hammondorgel en het hese stemgeluid van zanger Pablo van de Poel. De groep geeft een energiek optreden, waarbij het muzikale geweld enkel onderbroken wordt voor wat korte opmerkingen richting het publiek. Indrukwekkend was ook de drumsolo, waarbij Luka van de Poel zijn drumkwaliteiten laat zien. Zelden heb ik een band gezien die zo op z’n gemak is op het podium, en een publiek wat tot de laatste noot stond te genieten.

Mr Polska / Roxy
De Nederlands-Poolse rapper Mr Polska is duidelijk favoriet onder de jongeren op Paaspop, en kan met recht gezien worden als een van de hoogtepunten van het festival. De Roxy blijkt al voor aanvang van het optreden veel te klein te zijn voor Mr Polska; vanaf buiten probeert een enorme hoeveelheid publiek zich nog naar binnen te dringen. Dit zorgt echter ook voor een flinke dosis sfeer, en een feest is het zeker. De houten vloer beweegt gedurende de hele set op en neer door de bewegende mensenmassa en tracks worden uit volle borst meegezongen.

Blaudzun / Phoenix
De Nederlandse singer-songwriter Blaudzun is uitgegroeid tot een artiest met internationaal succes. Hier op Paaspop speelt hij echter nog een intiemer optreden, in de Phoenix. Live ontstaat er een interessant samenspel van instrumenten: trompet, xylofoon, harmonica, en ook een viool mag niet ontbreken. Blaudzun weet gedurende het hele optreden de sfeer spannend te houden, en het publiek luistert aandachtig. Jammer zijn alleen de ruwe onderbrekingen veroorzaakt door het gedreun van een nabijgelegen podium. Blaudzun laat zich niet uit het veld slaan en weet desondanks te bewijzen zijn succes verdiend te hebben.

The Boxer Rebellion / Apollo
Deze Britse band, die inmiddels alweer een aantal jaartjes meegaat, komt geweldig tot zijn recht in de ruime Apollo. De groep speelt een mengeling van alternatieve rock en indie pop met een zware baslijn. Het contrast van de hoge stem van de zanger en de diepe basgeluiden krijgt live een extra dimensie door de galm in deze ruime tent. Het aanwezige publiek staat dan ook van het optreden te genieten.

BazzookasXL / Restolounge
De Bazzookas is een samenwerking tussen de skaband The Palookas en Bazz VanKatoen als explosieve frontman. Hun uitdagende en cynische Nederlandse teksten op opzwepende ska staan garant voor een feestje. In de samenstelling waarin ze op Paaspop staan nog meer: als BazzookasXL hebben ze zelfs zes extra blazers meegenomen! Al na het eerste nummer zijn de banken op verzoek van Bazz naar de kant van de Restolounge gedragen, waarna er voor en op het podium genoeg ruimte is om te dansen, zingen, en vooral om te skanken. Crowdsurfers, een gitaarbattle, een jarige fan die het podium op wordt gehaald.. Niets is de Bazzookas te gek, zolang het een feestje is.

Kensington / Apollo
De Nederlandse band Kensington heeft al meerdere noteringen in de Nederlandse en Belgische hitlijsten op hun naam staan. Ze weten dan ook een aardige hoeveelheid publiek naar de Apollo te trekken, ook al lijken zij niet allemaal even enthousiast. De inmiddels bekende ‘zitten en opspringen zodra de muziek begint’-truc krijgt lang niet iedereen naar beneden en zeker achterin de tent wordt er veel door het optreden heen gepraat. Hier trekt de band zich echter niets van aan. Het is duidelijk dat de leden goed op elkaar zijn ingespeeld en er wordt een strakke set gespeeld.

Hatebreed / Phoenix
Hatebreed maakt ruige hardcore die enkel weggelegd lijkt te zijn voor de liefhebber, maar brengt dit met zoveel overtuiging dat menig Paaspop-bezoeker met plezier naar hun optreden staat te kijken. De band gaat zelf volledig op in hun muziek en het geloof in de lyrics is duidelijk merkbaar bij de zanger. De Phoenix mag dan wel niet propvol staan, het aanwezige publiek wordt getrakteerd op een optreden van hoog niveau en gaat dan ook helemaal los met flinke mosh- en circlepits.

Kaiser Chiefs / Apollo
Kaiser Chiefs kunnen zich met recht een waardige afsluiter van Paaspop noemen. Zoals charmante frontman Ricky Wilson zelf aangeeft, is Paaspop het eerste festival van ‘the new Kaiser Chiefs’. Met hun laatste album, ‘Education, Education, Education & War’ heeft de Britse groep laten zien dat ze muzikaal flink gegroeid zijn sinds hun eerdere studioalbums. De nummers zijn muzikaal ingewikkelder, en ook live is de band erg kritisch: een nummer wordt stilgelegd en opnieuw ingezet wanneer de bassist op wat technische problemen stuit. Het nieuwe materiaal wordt strak uitgevoerd en klinkt goed, maar het overgrote deel van het publiek lijkt er nog niet bekend mee te zijn. De nieuwe nummers halen het live dan ook nog niet bij het oude materiaal, wat met enorm gejuich ontvangen wordt. Hits als ‘Ruby’, ‘I Predict a Riot’ en ‘Oh My God’ worden uit volle borst meegezongen. Frontman Ricky is ook in topvorm; zoals we van de zanger gewend zijn bespeelt hij met het publiek door te flirten met de camera, de podiumconstructie wordt beklommen, en zelfs de bar halverwege de tent wordt aangedaan door de zanger. De geluksvogel van de dag is de cameravrouw, die een dans aangeboden krijgt. Kaiser Chiefs doet hun naam recht aan en sluit deze zonnige editie van Paaspop op spectaculaire wijze af.