Company L

3 oktober 2010

Company L kan het beste omschreven worden als compromisloze punkrock die je naar je skateboard zal willen doen grijpen, voor zover je die nog hebt.

De zuid-Londense groep zag het licht in 2009. In een jaar tijd namen ze een demo en deze self titled EP op en konden ze rekenen op een aantal eervolle vermeldingen in magazines zoals Big Cheese Magazine of Rock Sound.

De accolades die ze tot dusver kregen zijn niet volledig onverdiend, Deze groep speelt punkrock zoals het hoort gespeeld te worden. De zangpartijen zijn net niet vals, ongepolijst en venijnig uitgespuwd. Gitaargewijs zijn de vertrouwde downpicked riffs en brede upbeat passages prominent aanwezig. De bas zorgt waar het hoort voor de nodige opfleuring en de drums razen onophoudelijk voort. Wie zich punkrock herinnert zoals het werd gepopulariseerd door bands als Anti-Flag, maar ook Ten Foot Pole of Rancid, weet wat hij of zij kan verwachten.

En dat is misschien net waar het schoentje knelt. De band heeft die typische punk edge, maar dat is het ook. Ze spelen het op veilig door de grenzen van het genre op geen enkele ogenblik te verleggen. Op de zes nummers was er maar een onverwachte muzikale wending met wat het beste als de punkrock versie van een beatdown kan omschreven worden. De EP telt drie opnieuw gemixte demo’s en drie nieuwe nummers. De productieverschillen buiten beschouwing genomen is het moeilijk te bepalen welke liedjes eerst geschreven werden. En dat is wel spijtig. Enige blijk van evolutie zou welkom zijn. Wat werkt voor een EP van 6 nummers zal minder aanslaan voor een full release.

Over de productie van de EP kan niet veel gezegd worden. Het is niet uitmuntend maar zeker niet zo afgrijselijk dat het de muzikale kwaliteiten van de band benadeelt. De drums voelen soms wat gehaast aan en klinken enigszins uitgehold, maar het geheel houdt ongeveer stand. Je zou kunnen stellen dat net die mindere productie bijdraagt tot het bereiken van die punkrock sound van nog geen 20 jaar geleden.

De liefde voor het punkrock genre is duidelijk tastbaar bij dit Londens kwartet. De muziek is oprecht en wordt goed gebracht. Het zou interessant zijn moest de band wat meer variëren, om zo hun eigen stempel op het genre te drukken, maar de liefhebber van goudeerlijke punkrock zal met veel plezier luisteren naar de zes nummers die Company L aanbiedt.

Company L - Company L

1. Back To The Drawing Board

2. Flight FR5732