Idealus Maximus - Idealus Maximus

Erik Vandamme    1 december 2016

Terugkeren in de tijd, we doen het zelden wat betreft recenseren van platen. Echter voor de band Idealus Maximus en hun debuut in 2014 Idealus Maximus maken we heel graag een uitzondering. Waarom? Omdat deze parel van een schijf, boordevol bevreemdend aanvoelende klanken, kan omschreven worden als tijdloos. Onaards tot adembenemende soundscapes, die je compleet murw slaan tot verweesd achter laten, krijgen we voorgeschoteld. Bovendien bestaat deze band, volgens onze bronnen, ruimschoots tien jaar. Uiteraard speelt deze jarenlange ervaring in het vinden van de juiste sound, enorm in hun voordeel. Het zorgt er mede voor, dat hier een meesterwerk binnen het Stoner rock en aanverwante gebeuren naar voor wordt gebracht.

Bedwelmend, hypnotiserend en bovendien met een psychedelische ondertoon, start Allokapeeps met een indrukwekkende samensmelting van gitaar, drum en bas riffs die aan de ribben blijven kleven. De luisteraar komt in een diepe trance terecht, dankzij de wat vreemd aanvoelende, knetterende klanken, die het midden houden tussen oorverdovend en subtiel je hart rakende. Buitengewoon hieraan is dat er een chaos lijkt te ontstaan, maar wel een gestructureerde. Torus, Klauterkabouter (mee zijn Bamboefluide), Taxi Willi. De humor straalt af van de songtitels. De muziek klinkt echter eerder dreigend, donker en grauw. Het extra fijne daarbij is de opbouw naar een climax. In eerste instantie nemen Idealus Maximus ons mee over zwevende, psychedelische landschappen. Boordevol, laat ons maar zeggen, idyllische schoonheid. Om daarna in een wervelwind van snoeiharde geluiden, de luisteraar bij de strot te grijpen en tegen een betonnen muur van geluid te kwakken, telkens opnieuw. Die opbouw naar een climax vinden we in elk van de songs op deze plaat terug.

We houden niet van vergelijkingen maken. Maar een band waar deze heren ons nog het meest doen aan denken is Karma To Burn. Diezelfde intensieve, onwerelds aanvoelende mokerslagen als voornoemde delen Idealus Maximus telkens opnieuw uit. Luister maar naar het meesterlijke Pletwaltz. Een titel die blijkt te kloppen. Want inderdaad, na een traag op gang komende start, razen gitaar en drum riffs als een pletwals over de menigte heen. Dit is het soort stoner rock, met psychedelische elementen, die je nachtmerries zal bezorgen en ook een krop in de keel, tot het angstzweet je uitbarst. Inderdaad, datzelfde beklemmende gevoel dat een band als Karma to Burn ons ook pleegt te geven. Idealus Maximus geeft je koude rillingen, en laat je inderdaad totaal verweesd achter van begin tot prille einde. Bijzonder indrukwekkend, bevreemdend en onwerelds aanvoelende muziek, dat is wat deze heren ons voorschotelen.

1.Allokapeeps 03:14

2.Torus 02:49

3.Klauterkabouter (mee zijn bamboefluide) 02:56