The Fox Is My Friend - The Morning Boat To Hinny-Land

Erik Vandamme    4 december 2016

De eindejaarslijsten komen er weer aan. Als er één artiest is die we de prijs ''meest productieve artiest van 2016'' zouden mogen of kunnen geven, dan is het The Fox is My Friend wel. Doorheen het jaar bracht hij al ontelbare albums uit, zelfs op het moment dat we deze recensie aan het schrijven zijn heeft de man niet stil gezeten. Meer daarover later in dit artikel. Enkele weken geleden bracht hij een nieuwe full album uit The Morning Boat To Hinny-Land.

B3AT$|||BA$H3R bezorgt de luisteraar een zekere gemoedsrust. Door middel van vrij monotone beats, waarbij toch weer het gebruik van percussie enorm opvalt. Daardoor beland je in een trance, want deze klanken hypnotiseren je als het ware. We voelen dan ook prompt de neiging om ons te laten meedrijven op deze klanken, en denken terug aan meerdere 'rave' party's in de jaren '80. Inderdaad lijkt The Fox is My Friend terug te grijpen naar de dansmuziek van vroeger, muziek die in menig discotheek werd gedraaid en telkens zorgde voor een volle dansvloer. De Cherry Moon is plots springlevend. Echter wil dit niet zeggen dat Bert zijn zin voor experimenteren plots overboord heeft gegooid. Down-Town-Sinner-Man start met een eerder bevreemdend aanvoelende geluid, waarbij de versterker zelfs wat hoger moeten zetten. Hij maakt hierbij duchtig gebruik van sombere bas tonen, die binnen een verstilde sfeer je gemoed tot complete zen brengen.

Variatie is altijd wel een sleutelwoord geweest bij The Fox is my Friend. The Morning Boat To Hinny-Land bevat zelfs ingrediënten van tamtam geluiden , tot Afrikaanse invloeden. Maar vooral biedt Bert hier een uitgebreid pallet aan, waarbij je wederom niet anders kan dan in een diepe trance over de dansvloer bewegen. Net zoals bij die voornoemde Afrikaanse muziek, waarbij tovenaars je met integrerende geluiden lijken te hypnotiseren. Belanden we ook bij deze song, boordevol bevreemdend aanvoelende tamtam geluiden, in een diepe trance. Ook bij Blue Zoo-Keeper blijft The fox is My friend schipperen tussen, door middel van telkens die bevreemdende geluiden, de luisteraar bedwelmen. En je aanzetten de dansschoenen aan te trekken en over die dansvloer te blijven zweven tot de vroege uurtjes.

Op Street-View blijft The Fox is My friend begane wegen verder bewandelen. Meer dan negen minuten lang, vertoeven we wederom in een heel vreemd aanvoelende wereld. Waar hypnotiserende klanken, tot zelfs iets dat klinkt als een vocale aankleding, je dieper en dieper in die voortdurende trance brengen. Tot je complete zen geworden, over de dansvloer zal zweven. Daarvoor heb je geen geestenverruimende middelen nodig, enkel deze bedwelmende muziek helpt daarbij. Closing Off de afsluiter van dit album. Bewijst nog maar eens dat dit heerschap houdt van knippen en plakken, en voortdurend zichzelf opnieuw lijkt uit te vinden. Hij grijpt hiervoor terug naar zijn vroeger werkt, en voegt daar enkele vreemd aanvoelende klinkende klanken aan toe. Alsof het niets is. Bijzonder indrukwekkend toch.

Tracklist

1. B3AT$|||BA$H3R 04:45

2. Down-Town-Sinner-Man 08:43

3. The Morning Boat To Hinny-Land 04:38

4. Blue Zoo-Keeper 08:47

5. Street-View 09:35

6 Closing Off 08:47

Zoals we eerder aangaven, ondertussen heeft Bert annex The Fox is My Friend niet stil gezeten. Getuigen daarvan, deze toch wel heel knappe EP Billy Bob. Waarop hij wederom nieuwe grenzen aftast: http://thefoxismyfriend.bandcamp.com/album/billy-bob
Tot slot delen we graag The Fox is My friend zijn laatste meesterwerken. Ook te vinden op voornoemde EP Billy Bob. Waarbij invloeden van het betere drum&bass of aanverwante duidelijk merkbaar zijn. Luister en kijk vooral zelf.

Out-Trapped

Fly Sugar

Meer werken van deze artiest vinden jullie via zijn Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCPc2RXt3Q4JE5tbSB65VGrw en Bandcamp pagina: http://thefoxismyfriend.bandcamp.com/