Hybryds - Only Darkness (Sleepless Records)

Erik Vandamme    21 april 2017

Reeds sinds 1985 timmert Hybryds aan de rituele weg. Multi-instrumentalist Sandy Viktor Nys, die nog meewerkte aan het allereerste album van The Klinik, is de bezieler van deze heel bijzondere band. De rode draad doorheen de muziek van Hybryds zijn legenden, mythen, religie, magie en dromen, telkens binnen een donkere omkadering. Hybryds stelde op 8 april zijn nieuwste schijf voor Only Darkness. We lieten ons gewillig meevoeren over walmen van donkere intensiviteit die Hybryds ons op deze duistere schijf, aanbieden.

Dat laatste vat in het kort samen hoe Only Darkness aanvoelt. Dat is niet de verdienste van één aspect, maar van de kruisbestuiving tussen elk van hen. Bevreemdende fluit, percussie tot keyboard klanken en een vocale aankleding die je bedwelmt, maar vooral onaards mooi aanvoelt. Het is de rode draad doorheen de volledige plaat. We beginnen deze rituele trip, die ons uiteindelijk in een diepe trance zal brengen, met A Luminous Moon. Zo een song die al aangeeft dat Hybryds in een 'vakje steken' onmogelijk is. Net door het aanbieden van een wijds pallet aan muziekstijlen, worden we gehypnotiseerd en naar een heel andere dimensie doorverwezen. We hadden het al over die onaardse kruisbestuiving, waardoor een voodoo sfeer ontstaat. Neem nu A Sudden Storm. Een song die vooral omgeven is door bevreemdende percussie, en geluiden die angst inboezemen. Waarna een stem uit het niets, je uiteindelijk tot complete waanzin drijft. Badende in het zweet van angst kijken we de demonen uit onze dromen, diep in de ogen. Vergelijk het met rituelen die je bijvoorbeeld tegen komt bij Afrikaanse stammen. En je begrijpt ongeveer wat ik bedoel.

Nog iets bijzonder aan deze plaat. Only Darkeness heeft een duurtijd van circa 1u17. Met songs die variëren van vier tot negen minuten lang. Behalve de afsluiter. Purification of the imagination - De titel zegt het zelf. Deze song heeft een duurtijd  van niet minder dan twintig minuten. Deze song vat bovendien heel goed samen hoe de volledige plaat in elkaar steekt. Als ultieme rituele trip, waarbij elk van voornoemde aspecten nog eens uit de doeken wordt gedaan, voel je hier haarscherp een samensmelting tussen natuur en occultisme. Langzaam maar zeker brengen bedwelmende klanken je onder hypnose. Haast zwevend, lijkt het wel of we verder en verder het donkere bos worden ingedreven. Met de krop in de keel, en het angstzweet op de lippen ondergaan we deze duistere trip naar de meest donkere zijde van onze ziel nog één keer.

Only Darkness staat inderdaad boordevol songs die de meeste donkere kant van onze ziel naar boven brengt. Live zorgt dit voor een beklemmende sfeer, waarbij visuele effecten en muziek aanvoelen als grijpende klauwen in een donker bos. Waarna een angstaanjagende stem, je uiteindelijk de ultieme doodsteek geeft. Wat opbouw betreft liggen elke song op deze plaat in diezelfde richting. Vooral met de ene bedoeling, de luisteraar tot waanzin drijven. In een omgeving waaruit ontsnappen bovendien onmogelijk blijft. Daarvoor worden geen geluidsmuren afgebroken. Eerder voelt de muziek aan als een sluipend gif, dat langzaam maar zeker je de adem afsnijdt. Hybryds bezorgen ons met Only Darkness een bijzondere mysterieuze, duistere trip doorheen de occult en mystieke wereld van natuur, mens en daarbij horende demonische wezens. Die niemand onberoerd zal laten. Een sterke aanrader voor muziekliefhebbers die houden van grasduinen doorheen die occulte, spirituele en mystieke zijde van muziek. Binnen een heel brede omkadering.

1. A Luminous Moon
  2. A Waking Dream
  3. Grains of Golden Sand