Flesh&Fell - "ICARUS" 30th Anniversary (Lynchlaw records)

Erik Vandamme    12 september 2017

Dit jaar viert Flesh&Fell de dertigste verjaardag van hun eerste en meteen laatste 80’s 'cult release' “Hunger”(PIAS) en “Emma”(EMI) . Om dit te vieren brengt Flesh&Fell een nieuw album en video uit. Dit op 15 september. Via Lynchlaw Records wordt Icarus uitgebracht op 'yellow vinyl'. We keerden terug in de tijd, en stellen vast dat Icarus van Flesh&Fell anno 2017 nog steeds fris en jeugdig klinkt. Alsof de jaren '80 nu pas zijn begonnen. Icarus is een nieuwe mijlpaal, een nieuw begin. Van een band die eigenlijk nooit is weggeweest. Is één van onze eindconclusies.

Songs als Poker Joker, Salome, Icarus, Dandy. Flitsen ons terug in de tijd, met de beide voeten in het heden. één voor één zijn dit songs die totaal niet gedateerd klinken, integendeel zelfs. Het vuur is na al die jaren nog steeds brandend. Was Hunger een mijlpaal binnen het muziekgebeuren in de jaren '80, een plaat van internationaal hoogstaand niveau. Dan bewijst Flesh&Fell met deze Icarus dat ze anno 2017 nog steeds waardevol zijn voor de elektronische muziek op zich.

En dat is in grote mate de verdienste van het duo Pierre Goudesone en Laurence Castelain. De kruisbestuiving tussen beide artiesten zorgt voor een parel van een plaat, die op de dansvloer zal zorgen voor wervelende dansfeestjes. Met uiteraard een vette knipoog naar die jaren '80 sound. Ook bij songs als Brain Candy, Liar, L'ennui tot afsluiter Laziness krijgen we datzelfde hemelse gevoel vanbinnen, waardoor we ons prompt terug die 16jarige new waver voelen, die zwevende over de dansvloer naar songs van Hunger stond te luisteren. De donkere stem van Laurence bezorgt ons telkens opnieuw koude rillingen tot op het de bot. Gecombineerd met de scherpe en strakke beats van Pierre krijgen we een indrukwekkende kruisbestuiving voorgeschoteld, die de haren op onze armen doen recht komen van puur innerlijk genot.

Nee, aan het gedoodverfde concept van toen is eigenlijk niet veel veranderd. Maar Flesh&Fell bewijzen met deze release dat hun korte verblijf in de spotlights dertig jaar geleden, een diepe indruk heeft nagelaten op vele generaties. Icarus is een parel van een Elektronische plaat geworden, dat dus zeker en vast niet moet gezien worden als een terugkeer naar dertig jaar geleden. Maar een gloednieuw begin. Een begin dat eigenlijk al is ingezet medio 2011, maar nu wordt verder gezet. Want de kruisbestuiving tussen deze artiesten, kan ook in de toekomst nog steeds zorgen voor hemelse elektronische parels. Dit wordt hier uitvoerig bewezen op Icarus. Pure klasse, van hemels hoog niveau. Dat schotelde Flesh&Fell ons in de jaren '80 voor, dat doen ze dertig jaar later nog steeds met brio. Is onze eindconclusie.

1. Poker Joker
  2. Salome
  3. Bling Bling