[ B O L T ] - ( 0 4 ) LP - (Dunk!Records)

Erik Vandamme    26 november 2017

[ B O L T ] is een formatie die de soort 'oorverdovende stilte' uitstralen, dat je betovert, bedwelmt en in diepe trance doet belanden. Zoals weinig dat kunnen. De band bracht hun debuut (04) eigenlijk al uit eind 2016. Maar vond pas recent - 10 november - een label om het ook 'op de markt' te brengen. Dunk!Records zijn dan ook een label die een oog hebben voor grensverleggende instrumentale muziek. [ B O L T ], past perfect in het concept dat dit label aanbiedt aan zijn luisteraars. De mastering van (04) werd trouwens gedaan door Tobias Stieler (Kokomo) en dan weet je al ongeveer waar u zich mag aan verwachten.

(13) - Ja dat is de titel van de eerst song - is een trip van circa eenentwintig minuten. Waarbij stiltes en oorverdovende momenten, elkaar voortdurend afwisselen. Waardoor je enerzijds in een verstilde sfeer terecht komt, omgeven door walmen van dreigende duisternis. Waarna snoeiharde geluiden anderzijds de trommelvliezen doen barsten, alsof je in een alles om zich heen vernietigende draaikolk bent terecht gekomen en net daar komt de invloed van Tobias, die met Kokomo ook platen uitbracht waar geluidsmuren afbreken een understatement is, nog het meest boven drijven. Het is echter dat schipperen tussen enorm stille, tot zelfs hartverwarmende momenten en oorverdovende huzarenstukken dat ons het meest over de streep trekt.

Op (18) blijkt nog maar eens dat die aanpak je van de ene uiterste emotie naar de andere doorverbind. Zonder enig medelijden met de arme luisteraar. Eens [ B O L T ] je bij het nekvel heeft gegrepen, is geen terugkeer meer mogelijk. De band weet dan ook perfect muziekstijlen als Doom, Drones en postrock tot post metal met elkaar te verbinden tot een magisch geheel. Ook bij deze song van ongeveer een kwartier lang, drijft de band je tot waanzin door deze intensieve tot luidruchtige aanpak. (22), een song van 'amper' acht minuten, vat eerder ingenomen stellingen nog maar eens samen.

[ B O L T ] slaagt er gedurende die circa veertig minuten in je te hypnotiseren. Eens je in de diepe, donkere trance bent terecht gekomen voelt het aan alsof de walmen van ultieme duisternis je de adem ontnemen. Letterlijk wel te verstaan en dat is in grote mate te danken aan de aanpak van 'verstilde sfeer' combineren met 'loeiende harde uithalen' die door de strot worden geramd. Binnen instrumentale muziek verlegt [ B O L T ] meerder grenzen. Van enig licht is hier geen sprake. Stellen dat de band de perfecte Doom/drone plaat uitbrengt? Is uiteraard sterk overdreven, we komen geregeld zulke bands tegen. Maar binnen het genre is [ B O L T ] een vrij nieuwe, ontgonnen donkere parel. Is onze eindconclusie.

1. [ 1 3 ] 21:24
  2. [ 1 8 ] 13:21
  3. [ 2 2 ] 07:53